021-79276000 info@noviraco.com

لیست صندوق های سرمایه گذاری در بورس کدام اند؟ پرسودترین و بهترین صندوق های سرمایه گذاری کدام صندوق ها هستند؟ اینها سوالاتی است که اغلب افرادی که می خواهند در بازار بورس سرمایه گذاری کنند به آن توجه می کنند. صندوق های سرمایه گذاری انواع مختلفی دارند که بر اساس ریسک پذیری سرمایه گذار، میزان سرمایه مورد نیاز و توقع شما از بازدهی میان مدت و بلند مدت می تواند متغیر باشد. این عوامل برای انتخاب نوع صندوق بسیار مهم است. بنابراین در اولین قدم باید میزان ریسک پذیری سرمایه گذار مشخص شده سپس با توجه به شرایط یک یا چند صندوق را برای سرمایه گذاری انتخاب کرد. اگر هنوز نمی‌دانید که صندوق سرمایه گذاری چیست؟ ابتدا این مطلب را بخوانید؛ سپس در این قسمت با انواع آن آشنا شوید. ما در این مبحث از سایت نوویرا سعی بر آن داریم انواع صندوق های سرمایه گذاری را برای شما شرح دهیم. با ما همراه باشید.

شناخت انواع صندوق‌های سرمایه گذاری

تعداد صندوق‌های سرمایه گذاری زیاد است و دست شما را برای انتخاب باز می گذارد. اما هرکدام از صندوق‌ها شرایط خاص خود را دارند که باید برحسب موقعیت سرمایه گذار و بررسی شرایط بازار آنها را برای سرمایه گذاری انتخاب کرد. اغلب افرادی که شناخت کافی از بازار بورسی ندارند و گمان می کنند که برای تحلیل بازار باید ساعت ها و روزها زمان بگذارند و بررسی های لازم را انجام دهند تا بتوانند سرمایه گذاری کنند. اما پیشنهاد بسیار برای این دسته افراد که یا آشنایی کافی ندارند و از تخصص لازم بهره مند نیستند و یا زمان تحلیل ندارند، استفاده از صندوق های سرمایه گذاری است. با این روش شما به راحتی می توانید با هرمیزان مبلغی که دارید سهمی از بازار داشته باشید. مشاورین خبره در شرکت های حقوقی به شما تمام شرایط سرمایه گذاری را گفته و با توجه به وضعیت موجود بهترین صندوق سرمایه گذاری را به شما معرفی می کنند. صندوق سرمایه گذاری نهال طلای سرخ نوویرا یکی از صندوق های قابل معامله چندکالایی است که بازدهی مناسبی را برای سرمایه گذاران فراهم کرده است.

صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF چیست؟ و چگونه کار می کند؟

صندوق های سرمایه گذاری بر مبنای چگونگی سرمایه‌گذاری، به دو دسته تقسیم می‌شوند.
۱- مبتنی بر صدور و ابطال
۲- صندوق‌های قابل معامله (ETF)

برای سرمایه گذاری در صندوق مبتنی بر صدور و ابطال می توانید به شعب صندوق مراجعه حضوری داشته باشید یا از درگاه اینترنتی آنها استفاده کنید.
اما برای استفاده صندوق ETF باید از طریق سامانه معاملاتی آنلاین کارگزاری ها اقدام کنید. از آنجائیکه صندوق های ETF همچون سهام شرکت ها هستند در تابلو معاملاتی قابل خرید و فروش هستند.

صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF چیست؟

معرفی انواع صندوق‌های سرمایه گذاری

برای اینکه بهترین صندوق سرمایه گذاری را انتخاب کنید لازم است با انواع آنها آشنا باشید. تقسیم بندی های متفاوتی وجود دارد اما به طور کلی صندوق با درآمد ثابت، صندوق مختلط، صندوق سهامی، صندوق های شاخصی و صندوق طلا مبتنی بر سکه و طلا وجود دارند که هرکدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند.

صندوق با درآمد ثابت

یکی از انواع سرمایه گذاری که بازدهی معقول با حداقل ریسک را دارند، صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت هستند. اوراق بهادار کم ریسک مثل اوراق اجاره و مشارکت و خزانه و … اوراقی هستند که توسط مدیران صندوق سرمایه گذاری خریداری می شوند تا بتوانند سود معقولی را به سرمایه گذاران بدهند. اینها معمولاً سرمایه گذاری مطمئن تری هستند، اما با بازده بالقوه کمتر نسبت به سایر انواع صندوق های سرمایه گذاری مشترک.

صندوق سهامی

این صندوق ها در سهام سرمایه گذاری می کنند. صندوق های سهامی از جمله صندوق های پرریسک با بازدهی بیشتر هستند که عمده دارایی آنها برای خرید سهام های مختلف صرف می شود. شرایط کلی بازار بورس بر این سرمایه گذاری بیشترین تاثیر را می گذارد. افرادی که ریسک پذیری بالاتری نسبت به دیگران دارند می توانند سرمایه خود را در این نوع صندوق ها سرمایه گذاری کنند. هدف این صندوق‌ها رشد سریع‌تر از بازار پول یا صندوق‌های با درآمد ثابت است، بنابراین معمولاً خطر از دست دادن پول شما بیشتر است. شما می‌توانید از انواع مختلف صندوق‌های سهام، از جمله صندوق‌هایی که در سهام رشد تخصصی دارند (که معمولاً سود سهام پرداخت نمی‌کنند)، صندوق‌های درآمدی (که دارای سهامی هستند که سود سهام زیادی پرداخت می‌کنند)، سهام ارزشی، سهام با ارزش کل، سهام با سرمایه متوسط، سهام با سرمایه کوچک یا ترکیبی از اینها.انتخاب کنید.

صندوق مختلط

صندوق مختلط عملکردی ترکیبی بین صندوق با درآمد ثابت و صندوق سهامی دارد. به این معنی که دارایی این صندوق‌ها به طور متوسط بین خرید و فروش این دو صندوق تقسیم می شود. با خرید سهام، پتانسیل بازدهی بیشتر وجود دارد و با خرید اوراق درآمد ثابت، نوسان قیمتی کمتر و درآمد ثابت برای این دسته از صندوق‌ها تعلق می‌گیرد. در این روش ریسک پذیری کمتر شده و با بهتر شدن شرایط بازار سود بیشتری حاصل می‌شود. در این صندوق‌ها مدیران سعی می کنند هدف دستیابی به بازده بالاتر را در مقابل خطر از دست دادن پول متعادل کنند.
اکثر این صندوق ها از فرمولی پیروی می کنند تا پول را بین انواع مختلف سرمایه گذاری تقسیم کنند. آنها تمایل دارند ریسک بیشتری نسبت به صندوق‌های با درآمد ثابت داشته باشند، اما ریسک کمتری نسبت به صندوق‌های سهام خالص دارند. صندوق‌های تهاجمی سهام بیشتر و اوراق قرضه کمتری دارند، در حالی که صندوق‌های محافظه‌کار دارای سهام کمتری نسبت به اوراق قرضه هستند.

صندوق سرمایه گذاری بخشی

صندوق بخشی در یک صنعت به خصوص سرمایه گذاری می‌کند. در این روش، سرمایه گذاری با هدف بازدهی بیشتر از طریق یک صنعت مشخص است. از جمله صندوق‌هایی که در صندوق بخشی وجود دارند می توان به فلزات اساسی، پتروشیمی، صنعت غذایی، املاک و … اشاره کرد. معمولا صندوق های بخشی از نوع صندوق های قابل معامله در بورس ETF و یا از نوع مشترک هستند.

صندوق تضمین اصل مبلغ سرمایه

این صندوق یکی از جدیدترین انواع صندوق‌های سرمایه گذاری است که اصل مبلغ سرمایه گذار در آن تضمین می‌شود. علاوه بر آن مدیران این صندوق‌ها برای کسب بازدهی بیشتر نیز تلاش می‌کنند. این صندوق‌ها دو نوع اند یکی صندوق تضمین با رکن ضامن و دیگری صندوق تضمین با مکانیزم اهرمی. در صندوق تضمین با رکن ضامن، واحدهای صدور و ابطال پذیره نویسی شدهو صندوق تاسیس شده و آغاز به فعالیت می‌کند. مبلغ آورده اولیه سرمایه گذار توسط شرکت سبدگردان تضمین خواهد شد.
در روش دوم واحدهای ETF در ابتدا پذیره نویسی می‌شود و مجوز فعالیت صندوق ETF صادر می‌گردد. تضمین واحدهای صدور و ابطال از طریق سرمایه گذاران واحدهای ETF انجام می‌گیرد. بعد از این مرحله مجوز صدور و ابطال صادر و فروش آغاز می‌شود.

بررسی انواع صندوق های سپرده گذاری


صندوق مبتنی بر سکه و طلا

صندوق طلا همانطور که از نام آنها پیداست با سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر سکه و طلا فعالیت دارد. ریسک پذیری این صندوق ها همچون بازار سکه و طلاست بنابراین ریسک پذیری بالایی می طلبد.

صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر شاخص

صندوق های شاخص از یک شاخص مبنا پیروی می کند. پرتفوی این صندوق ها مشابه آن شاخص به خصوص تشکیل می شود و نواسانات آن نیز مشابه همان شاخص است. هر کدام از شاخص های بازار سرمایه می تواند شامل صندوق شاخص باشد. این صندوق ها ریسک مدیریتی کمتری دارند و هزینه کارمزد آن نیز پایین است.
نکته : مدیریت فعال به این معنی است که مدیر سبد سرمایه گذاری ها را می‌خرد و می فروشد و سعی می‌کند از بازده کل بازار یا سایر معیارهای شناسایی شده بهتر عمل کند. اما مدیریت منفعل شامل خرید مجموعه ای از اوراق بهادار است که برای ردیابی عملکرد یک شاخص معیار طراحی شده است. دارایی‌های صندوق تنها در صورتی تعدیل می شود که در اجزای شاخص تعدیل وجود داشته باشد.

صندوق سرمایه گذاری اهرمی

استفاده از تکنیک اهرم مالی برای کسب سود بیشتر شاخص اصلی صندوق سرمایه گذاری اهرمی است. صدور و ابطال و ETF دو سازو کار اصلی در این صندوق است. نوع واحدهایی که در این صندوق ها انتخاب می شود با ریسک آن مطابقت دارد. یعنی واحدهای قابل معامله در بورس پرریسک محسوب شده و واحدهای صدور و ابطالی کم ریسک در نظر گرفته می شود. سهام و حق تقدم سهام پرتفوی اصلی این نوع صندوق سرمایه گذاری است.

صندوق بازارگردانی

خرید و فورش اوراق بهادار برطبق تعهدات بازارگردانی اوراق طبق اصول امیدنامه صندوق اساس کار صندوق بازارگردانی است. هدف از این صندوق حفظ تعادل سهم و جلوگیری از به وجود آمدن صف های خرید و فروش است تا قیمت سهم نزدیک به قیمت اصل و ذاتی سهم باشد. اگر نمی دانید بازارگردانی چیست و چه کار می کند؟ برای کسب اطلاع بیشتر به مطلب مرتبط مراجعه کنید.

صندوق نیکوکاری

همناطور که از نام صندوق مشخص است این صندوق‌ها بر پایه اقدامات نیکوکارانه صورت می‌گیرد که در آن اصل سرمایه حفظ شده و عواید آن صرف نیازمندان واقعی جامعه می‌گردد.

معرفی انواع صندوق های سرمایه گذاری

اصطلاح پرکاربرد NAV در صندوق های سرمایه گذاری

ارزش خالص دارایی یا همان NAV یکی از اصطلاحات رایج و پرکاربرد در صندوق های سرمایه گذاری است که در سایت مرتبط با هر صندوق به طور روزانه گزارش آن اعلام می شود.

  1. NAV صدور

    ارزش هر واحد صندوق و مبلغی است که برای خرید هر واحد در صندوق مبتنی بر صدور و ابطال باید پرداخت شود.

  2. NAV ابطال

    مبلغی است که برای انصراف هر واحد از سرمایه گذاری در واحدهای مبتنی بر صدور و ابطال باید پرداخت شود.

  3. NAV آماری

    ارزش خالص دارایی گزارش شده همان NAV آماری است. این شاخص آماری در زمان‌های بخصوص مثل هنگامی که صف فروش سنگینی برای فروش برخی از واحدهای صندوق ایجاد شده است، کارایی دارد. در این شرایط مدیران صندوق‌ها می‌توانند قیمت برخی از سهم‌ها در سبد سرمایه گذاری را تعدیل کنند.

ارکان مهم صندوق های سرمایه گذاری

هر صندوق توسط ارکان مشخصی اداره می شود که از جمله آن می توان به مدیر صندوق، متولی صندوق، حسابرس و همچنین مدیر ثبت صندوق اشاره کرد.

روش مقایسه صندوق ها با یکدیگر

مقایسه بازدهی صندوق ها یکی از مهمترین روش های مقایسه ای است. اما مقایسه ضریب بتای صندوق ها با یکدیگر، ضریب آلفا، همبستگی با رشد و افت شاخص و همچنین مقایسه NAV صدور صندوق ها از دیگر پارامترها برای مقایسه صندوق ها با یکدیگر است.
به طور کلی برای آشنایی بهتر با انواع صندوق ها و جزئیات کار آنها باید اساسنامه و امید نامه مرتبط با آن را مطالعه کنید. این دو همه چیز را درباره نحوه کار صندوق‌ها و شرایط آنها بیان می کنند.


سوالات متداول انواع صندوق های سرمایه گذاری


جمع بندی نهایی

قبل از سرمایه گذاری، اهداف سرمایه گذاری صندوق را درک کنید و مطمئن شوید که با سطح ریسک صندوق راحت هستید. حتی اگر دو صندوق از یک نوع باشند، ویژگی‌های ریسک و بازده آنها ممکن است یکسان نباشد. درباره نحوه عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری بیشتر بدانید. همچنین ممکن است بخواهید با یک مشاور مالی صحبت کنید تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام نوع صندوق به بهترین وجه نیازهای شما را برآورده می کند. بنابراین سعی کنید قبل از سرمایه گذاری اطلاعات لازم را در این خصوص به دست آورید. حتما از چندین مشاور راهنمایی بگیرید. به سرمایه گذاری خودتان تنوع ببخشید. مدیران صندوق ها از سبک های متفاوتی برای بهره وری بالا استفاده می‌کنند. انتخاب صندوقی با سبک های مختلف این امکان را به شما می دهد تا شاید ریسک کمتری را متحمل شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نوویرا و سبد گردانی آن بیشتر بخوانید.

SOURCE:

https://www.investopedia.com/terms/i/investment-fund.asp