021-79276000 info@noviraco.com

سرمایه گذاری روی طلا بدون نیاز به خرید فیزیکی آن، یک سرمایه گذاری هیجان انگیز است که در صندوق‌های مبتنی بر طلا انجام می‌گیرد. صندوق طلا (Gold Funds)‌ یک صندوق سرمایه گذاری مشترک از نوع قابل معامله یا همان ETF است که بیشترین میزان دارایی خود را به سرمایه‌های مبتنی بر طلا اختصاص می‌دهد. انواع صندوق‌های سرمایه گذاری وجود دارد که صندوق طلا یکی از آنها است. در این صندوق نیازی به خرید فیزیکی طلا نیست و یک روش مطمئن با بازدهی بالا برای سرمایه گذاری است. در ادامه مطلب به جزئیات این صندوق خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

صندوق طلا چیست؟

صندوق طلا یک صندوق سرمایه گذاری از نوع کالا و قابل معامله بورس است که حداقل ۷۰ درصد و حداکثر ۹۰ درصد دارایی‌های آن به سرمایه گذاری در ابزارهای مبتنی بر طلا مثل گواهی سپرده شمش طلا، سلف سکه، گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مبتنی بر طلا سرمایه گذاری می شود. بازدهی مناسب این بازار از سرمایه گذاری بر روی طلا به طور غیر مستقیم و غیر فیزیکی است. در این نوع صندوق‌های سرمایه گذاری تلاش مدیران صندوق بر به دست آوردن بازدهی بیشتر نسبت به بازار فیزیکی طلاست؛ تا سرمایه گذاران از دردسرهای خرید و فروش طلا خلاص شوند.

بازدهی صندوق های مبتنی بر طلا

صندوق طلا ابزار جدیدی به حساب می‌آید که امکان سرمایه گذاری بدون نیاز به خرید طلا را به سرمایه گذار می‌دهد. این روش نیاز به یک سبد گردان حرفه ای دارد تا بتواند تا جای ممکن سرمایه را از نوسانات ممکن دور کند و بازدهی مناسبی را ایجاد کند. بازدهی صندوق طلا عینا مثل بازدهی خرید طلا و سکه نیست اما متناسب آن بوده و می‌تواند با آن برابری کند.

ویژگی و مزایای سرمایه گذاری در صندوق طلا

انواع صندوق‌های سرمایه گذاری سعی بر آن دارند تا با تکیه بر یک شرایط یا کالای خاص بازدهی متناسبی را برای سرمایه گذار ایجاد کنند. اغلب صندوق ها با ریسک‌های متفاوتی همراه هستند و با توجه به خصوصیات هر سرمایه گذار می توان صندوق متناسب با هر شخص را انتخاب کرد. از جمله مزایای سرمایه گذاری صندوق طلا شامل موارد زیر است:

مزایای صندوق سرمایه گذاری طلا

بدون نیاز به سرمایه کلان

افراد می توانند با چند هزار تومان در این صندوق ها سرمایه گذاری کنند. این درحالی است که برای خرید سکه یا طلا شما باید چند میلیون تومان هزینه کنید. بنابراین افرادی که سرمایه کمی دارند، از سرمایه گذاری بدین شکل واهمه دارند و یا برای اولین بار می‌خواهند وارد بازار مالی بورس شوند اما اطلاعات کافی ندارند؛ می توانند از این فرصت استفاده کنند.

بدون نیاز به مراجعه حضوری

ویژگی قابل معامله بودن (ETF) به شما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به مراجعه حضوری به کارگزاری مورد نظر واحدهای خود را معامله کنید. شما به راحتی می توانید از طریق سامانه های معاملاتی آنلاین مرتبط با کارگزاری مورد نظر اقدام به خرید و فروش کنید. هرچند که شما می توانید تمامی امور مرتبط با صندوق خود را به دست مدیران کارآزموده در صندوق مربوطه بسپارید و نیازی به تحلیل و بررسی سهام های مختلف ندارید. مدیران مجرب صندوق های مالی معمولا گروه های خبره ای هستند که با تجربه و دانشی که دارند می‌توانند با توجه به شرایط هر سرمایه گذار بهترین موقعیت را برایشان فراهم کنند.

 کاهش ریسک سرمایه گذاری

به طور کلی ریسک سرمایه گذاری در صندوق طلا پایین است. چرا که در گذشته تنها راه سرمایه گذاری روی طلا اینطور بود که افراد می بایست طلا را به طور فیزیکی خریداری کرده و در منزل یا جای امنی نگه داری کنند. در این شرایط با ریسک سرقت مواجه هستید و امکان گم کردن طلای فیزیکی همواره وجود دارد. اما با سرمایه گذاری در صندوق نیازی به خرید فیزیکی نیست و علاوه بر آن با سرمایه گذاری در صندوق طلا از اصل بودن سکه و طلا و شمش طلا کاملا مطمئن خواهید بود و از منافع آن به طور کامل بهره خواهید برد.

نقد شوندگی بالا و امکان فروش راحت

با خرید طلا به طور فیزیکی مجبور هستید در زمان ضرورت به هر قیمتی همه آن را بفروشید. مثلا اگر یک دستبند طلا دارید و به پول نصف آن احتیاج دارید، شما مجبور هستید دستبند را به کلی بفروشید تا پول آن را نقد کنید. اما در صندوق طلا شما می توانید واحدهای طلا را پس انداز کنید و در زمان نیاز هر تعداد واحدی که لازم دارید را بفروشید. بدین ترتیب به اندازه نیازتان از سرمایه برداشته اید و مابقی سرمایه تان در صندوق طلا باقی است.

کارمزد پایین

معامله و خرید و فروش طلا در صندوق کارمزدی در حدود ۰.۱۵   درصد دارد. اما برای خرید و فروش طلا شما کارمزد بالاتری را پرداخت می کنید.

مدیریت غیر مستقیم و حرفه ای

شما بدون نیاز به دانش زیاد و اطلاع از چگونگی خرید و فروش واحدهای طلا در بورس، می توانید دارایی تان را سرمایه گذاری کنید. مدیران صندوق ها افراد خبره ای هستند که با کسب اطلاعات کافی طی سالها تجربه و تلاش توانسته اند در این بازار مالی به وضعیت خوبی برسند. بنابراین با مدیریت حرفه ای طرف هستید و احتمال ریسک کمتری دارید.

نکته مهم

نکته مهم : صندوق‌های سرمایه گذاری از امکان بازارگردانی برخوردارند. بدین معنی که اگر بازار دچار نوسان شود، با ورود بازارگردان هیجانات کاذب از بین رفته و صف‌های خرید و فروش از بین می‌روند. بازارگردان خیال شما را از میزان عرضه و تقاضا در بازار راحت می کند و با اطمینان خاطر می توانید به خرید و فروش واحدهای خود بپردازید. این شرایط برای سرمایه گذاردر صندوق طلا، بسیار به نفع خواهد بود چراکه خرید و فروش در شرایط یک طرفه بازار ( هنگام خرید فیزیکی طلا) بسیار مشکل است و همچنین اختلاف قیمت بین نرخ عرضه و تقاضا در بازار همیشه بیشتر از بازار بورس طلا است.

سود صندوق طلا چگونه محاسبه می شود؟

همانطور که می‌دانید تضمین و تعهدی در بازار بورسی و سرمایه گذاری وجود ندارد. چراکه ماهیت و عملکرد آن به نحوی است که نمی تواند به سرمایه گذار تعهد بدهد. به همین دلیل قبل از سرمایه گذاری افراد با مشاوره هایی که انجام می دهند می توانند در انواع صندوق های سرمایه گذاری مشارکت کنند و میزان ریسک در هر صندوق سرمایه گذاری را بررسی کنند. صندوق طلا هم از این قاعده مستثنی نیست و عمده سرمایه گذاری در این بازار بر روی سکه طلا و شمش طلاست که نرخ جهانی اونس طلا و همینطور قیمت ارز تاثیر مستقیمی بر روی آن دارد.  به علاوه جهت کسب سود بیشتر از صندوق های سرمایه گذاری می بایست دید طولانی مدت داشته باشید؛ چراکه ماهیت این نوع سرمایه گذاری ایجاب میکند. اخیرا با توجه به نوسانات نرخ ارز و ارزش سکه و طلا، نمودار بازدهی طلا مثبت بوده و برای سرمایه گذاران سود آور بود است.  

محدودیت های صندوق طلا

یکی از محدودیت های بازار مالی صندوق طلا محدودیت دامنه نوسان است. به این معنی که اگر در بازار سکه و شمش طلا تغییری بیش از ده درصد رخ بدهد، امکان این تغییر در همان روز کاری بر روی صندوق های مبتنی بر طلا وجود ندارد. این اختلاف قیمت بین طلای فیزیکی و صندوق طلا در طولانی مدت به یکدیگر رسیده و در نهایت منطبق می شود.

چگونه می توان در صندوق طلا سرمایه گذاری کرد؟

برای سرمایه گذاری در صندوق طلا کافیست کد بورسی داشته باشید. معاملات در صندوق طلا بر پایه ETF یا قابل معامله است. بجز روزهای پنجشنبه و جمعه و روزهای تعطیل افراد می توانند در ساعات مشخص شده اقدام به خرید و فروش کنند. تنها کافیست وارد سامانه معاملاتی کارگزاری مورد نظرتان شوید و سفارش خود را ثبت کنید. مبلغ حداقل خرید واحد طلا ۱۰۰ هزار تومان است و در این بازار مالی افراد می توانند با سرمایه کم وارد شده و سرمایه گذاری کنند. آنچه مهم است نگاه بلند مدت به این بازار سرمایه گذاری است. هرچند که شما می توانید در هر زمانی سرمایه خود را خارج کنید اما توقع سود دهی کوتاه مدت نداشته باشید. چراکه افراد سودجو در کمین هستند تا سرمایه شما را از دستتان خارج کنند. در حالی که ماهیت سرمایه گذاری بورسی بر پایه طولانی مدت بودن آن است.

چه زمانی باید صندوق طلا بخریم؟

برای خرید واحدهای صندوق طلا و ورود به این بازار ابتدا چشم انداز مناسبی به این بازار و ریسک های ناشی از آن داشته باشید. مزایای این سرمایه گذاری را در نظر بگیرید و به تناسب ریسک پذیری و میزان سرمایه تان وارد بازار شوید.

از خرید های هیجانی دوری کنید و در زمان های رکود بازار طلا با دید سرمایه گذاری بلند مدت خرید کنید. ریسک های ناشی از خرید طلای فیزیکی در بازار صندوق طلا بسیار کاهش یافته است اما با واقع بینی از بازار طلا انتظار بازدهی داشته باشید. به علاوه با خرید واحد های صندوق طلا می‌توانید مدیریت سرمایه خود را به افراد آگاه در این حوزه بسپارید و خودتان را از تحلیل و بررسی موشکافانه راحت کنید. مدیران صندوق تحلیلگران حرفه ای هستند که به تمام پیچ و خم های بازار بورس و اوراق بهادار واقف اند.

سوالات متداول صندوق طلا

جمع بندی

صندوق طلا یکی از صندوق های کم ریسک نسبت به بازار طلاست و سودی مشابه آن اما با دردسرهای کمتر را برای سرمایه گذار به همراه دارد. نقدینگی در بازار صندوق طلا همواره بالاست و تنها عامل ریسک در این صندوق نوسانات قیمت طلا و ارز جهانی و نرخ دلار است. افراد می توانند با سرمایه چندین هزار تومان وارد صندوق سرمایه گذاری طلا شوند. با توجه به میزان عرضه و تقاضای متناسب در این بازار، سرمایه گذار می تواند هر زمان که خواست واحدهای طلای خریداری شده را بفروشد و سرمایه خود را خارج کند. بنابراین صندوق طلا یک سرمایه گذاری امن و کاملا مطمئن است. افرادی که ریسک پذیری پایینی دارند می توانند با سرمایه گذاری در این صندوق نرخ بهره وری مناسبی را تجربه کنند. سوددهی صندوق طلا نسبت به بازار طلا برابر نیست اما متناسب است.