021-79276000 info@noviraco.com

در بازار مالی بورس ثبات قیمت وجود ندارد و شرایط معاملات بستگی به روند بازار و پیش بینی های آینده دارد. افراد همواره به دنبال کسب سود بیشتر هستند از این رو گاهی مجبورند که ریسک برخی از کارها و روش ها را بپذیرند و در عوض بتوانند به سود کلانی دست پیدا کنند. البته که همانطور که در مقالات پیشین توضیح دادیم روش هایی برای کسب درآمد ثابت مثل صندوق با درآمد ثابت هم وجود دارند که این روش ها برای همگان مورد پذیرش نیست و افرادی که ریسک پذیر هستند و تمایل دارند به بازدهی بالاتری برسند از روش های دیگر استفاده می کنند. در این بین در بازار سرمایه روش هایی وجود دارد که بتواند میزان ریسک را کاهش دهد. معاملات فوروارد نیز به جهت کاهش ریسک معاملات در اختیار افراد قرار گرفته است. با ما در سبدگردان نوویرا همراه باشید تا در ادامه در این خصوص توضیحات بیشتری را ارائه دهیم.

قرارداد فوروارد Forward Contract چیست؟

در بازار ارز احتمال تغییرات ناگهانی قیمت و ارزش دارایی ها امری اجتناب ناپذیر است. به همین جهت روش هایی وجود دارد که برای پوشش ریسک معامله ها توسط افراد استفاده می شود. یکی از این روش ها استفاده از قرارداد فوروارد است. قراردادی که به موجب آن افراد می توانند یک دارایی مورد معامله را در آینده با یک نرخ از پیش تعیین شده بخرند یا بفروشند.

برای اینکه افراد بتوانند از نوسانات نرخ ارز در امان باشند، با یکدیگر توافق می کنند که یک مقدار مشخصی از یک ارز را با قیمت مشخصی معامله کنند. تاریخ این قرارداد از چند روز تا چند ماه یا حتی چند سال متغیر است و بر اساس توافق طرفین صورت می گیرد. بنابراین قیمت در زمان انعقاد قرارداد تعیین می شود و اگر در آینده با کاهش یا افزایش قیمت مواجه شود، طبق قرارداد معامله باید به همان قیمت توافق شده صورت بگیرد.

قراردادهای فوروارد از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند و در بازارهای خارج از بورس OTC انجام می شوند. جزئیات و بند و تبصره های این قرارداد می‌تواند بر اساس نیاز دو طرف تغییر کند و به صورت سفارشی سازی شده درآید. ریسکی که قراردادهای فوروارد دارند، به علت عدم نظارت مرکزی است که مبادا طرف مقابل نتواند طبق قرارداد تعهدات پذیرفته شده خود را عملی کند.

کاربرد قرارداد فوروارد

قراردادهای فوروارد به جهت پوشش دهی ریسک مبادلات و نوسانات نرخ ارز یکی از پرکاربردترین ابزارها در بازارهای مالی هستند. به موجب این قرارداد افراد می توانند نرخ تبادل ارز را برای آینده تعیین کنند و از نوسانات نرخ ارز در امان باشند. افزایش یا کاهش نرخ ارز می تواند ضررهای زیادی به همراه داشته باشد که شرکت ها و سرمایه گذاران به موجب این نوع قرارداد می توانند ریسک معاملات خود را پوشش دهند.

علاوه بر پوشش دهی ریسک، از قرارداد فوروارد می توان بهره های دیگری نیز گرفت. بسیاری از فعالان بازار و سرمایه گذاران می توانند با تحلیل قیمت ارز در آینده قرارداد خرید یا فروش فورواردری ببندند و در قبال آن سود ببرند. بدینوسیله با تحلیل بازار افراد می توانند به سود بالایی دست پیدا کنند.

از آنجائیکه قراردادهای فوروارد انعطاف پذیرند در انواع معاملات با استراتژی های مختلف به کار می روند و باعث حفظ سرمایه و محافظت از دارایی در برابر خطرات مالی می شوند و برای بهینه سازی و بهبود بازده و بهره وری بالا از معامله ها استفاده می شوند.

مزایای قرارداد فوروارد

از هر نگاهی که بنگرید هر معامله و قراردادی می تواند معایب و مزایایی به همراه داشته باشد. از جمله مزایای قرارداد فوروارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. حفظ کردن نرخ ارز

    قرارداد فوروارد به افراد اجازه می دهد تا نرخ تبادل ارز را به مقدار مشخص و در تاریخ مشخصی حفظ کنند. این امکان باعث میشود افراد بدانند که هزینه یا درآمد تبدیل ارزشان چقدر است و شرکت هایی که با ارز خارجی در ارتباط هستند از این نوع قرارداد نفع می برند. چراکه از نوسانات نرخ ارز که موجب سوددهی یا زیان معاملات آنها می شود جلوگیری می کنند.

  2. مدیریت و پوشش دهی ریسک

    یکی از مهمترین مزایا و امکانات قرارداد فوروارد امکان پوشش دهی ریسک معاملات در قبال نوسانات نرخ ارز است.

  3. برنامه ریزی مالی

    وقتی نرخ تبادل ارز برای یک فرد یا شرکت بزرگ که با اعداد و ارقام بزرگ در ارتباط هستند، از قبل مشخص باشد برنامه ریزی های مالی برای آینده بسیار بهتر و راحتتر صورت می گیرد.

  4. بدون نیاز به داشتن سرمایه اولیه

    همه افراد می توانند بدون پرداخت هزینه اولیه وارد معاملات فوروارد شوند. چرا که این قرارداد نیاز به پرداخت هزینه اولیه ندارد.

معایب قرارداد فوروارد

از جمله معایبی که این قرارداد دارد شامل موارد زیر است:

  • همواره این ریسک وجود دارد که طرف مقابل معامله، نتواند به عهد خود پایدار بماند و تعهدات خود را اجرا کند.
  • امکان خرید و فروش قرارداد فوروارد بسیار مشکل است و در واقع بازار ثانویه برای این کار وجود ندارد. اگر نیاز به نقدینگی باشد محدودیت هایی برای افراد به وجود می آید.
  • مشکل نقدینگی به خصوص برای کسانی که سرمایه کمتری دارد و در مواردی نیاز به نقدینگی پیدا می کنند دردسر ساز می شود.

سوالات متداول

جمع بندی

قرارداد فوروارد یک قرارداد و یک ابزار مالی بسیار مهم برای پوشش دهی ریسک است. همواره احتمال نوسانات نرخ ارز وجود دارد. افرادی که در معامله های خود نیاز به خرید و فروش ارز دارند و یا وابسته به آن هستند، اگر ارز مورد نیاز خود را با نرخ از پیش تعیین شده تهیه کنند بهتر می توانند امور خود را مدیریت کنند.  بدین ترتیب از نوسانات ناشی از افزایش یا کاهش نرخ ارز در امان هستند.

به علاوه افرادی هم هستند که به این روش از بازار مالی کسب سود می کنند. این افراد با پیش بینی قیمت ارز در آینده اقدام به بستن قرارداد می کنند و از نوسانات آن در آینده بهره می برند.

هر نوع معامله در بازار مالی باید با آگاهی و دانش کافی انجام بگیرد. این قراردادها به کمک افراد آمده است تا بتواند جلوی ضررهای مالی افراد را بگیرد. بهره گیری درست از قرارداد  فوروارد می تواند به مدیریت مالی و بهبود اوضاع کسب و کار شرکتها کمک کند. برای آشنایی و مشاوره می توانید از مشاورین نوویرا کمک بگیرید.