021-79276000 info@noviraco.com

درست است که صندوق های سرمایه گذاری کار افراد را برای سرمایه گذاری راحت کرده است و مدیریت صفر تا صد دارایی و سرمایه اشخاص را به عهده گرفته و تلاش می کنند که بیشترین بهره وری را به همراه بیاورند. اما فراموش نکنید که همه این فعالیت ها بر مبنای قوانین نوشته شده انجام می پذیرد. این قوانین به تصویب سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده و به جهت بهبود وضعیت سرمایه گذاری و رشد سرمایه افراد در دسترس عموم مردم قرار دارد. افرادی که آگاهی کامل از روند بازار مالی بورس ندارند اما می خواهند در این بازار سهمی برای خود داشته باشند تا بتوانند از نظر مالی رشد کنند و به درآمد بهتر و بالاتری برسند، می توانند با مطالعه اساسنامه صندوق سرمایه گذاری به نحوه عملکرد صندوق ها آشنا شوند. با ما در ادامه همراه باشید تا در مورد اساسنامه و همچنین مواردی که در اساسنامه آورده می شود بیشتر صحبت کنیم.

اساسنامه صندوق چیست؟

مفاد اساسنامه و امیدنامه با نظارت کامل سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می گیرد. یعنی همه اطلاعاتی که لازم است افراد در خصوص صندوق ها بدانند به طور کامل جمع آوری شده و در اختیار افراد قرار می گیرد. بدین ترتیب سرمایه گذاران می توانند با آگاهی کامل از روند فعالیت صندوق اقدام به سرمایه گذاری کنند. در واقع وجود اساسنامه و امیدنامه اجباری برای همه انواع صندوق های سرمایه گذاری است تا با اعلام قوانین و ضوابط و خط مشی صندوق ها مردم را به طور کامل در جریان فعالیت هایشان قرار دهند.

چه مواردی در اساسنامه ذکر می شود؟

در اساسنامه حقوق و وظایف اصلی صندوق ذکر می شود. در این سند رسمی به همه حقوق سرمایه گذاران و تعهدات آنها پرداخته می شود. اما مواردی که در اساسنامه عنوان میشود به طور کلی شامل موارد زیر است:

  • نام صندوق
  • نوع صندوق ( صندوق ها انواع مختلفی دارند مثل صندوق طلا، صندوق با درآمد ثابت، صندوق سهامی و …)
  • هدف صندوق و سیاست های سرمایه گذاری
  • ساختار سازمانی صندوق و ارکان اصلی شامل مدیر صندوق مدیران ارشد، اعضا هیئت مدیره
  • نحوه نظارت بر صندوق سرمایه گذاری
  • نحوه استراتژی صندوق ( هر صندوق بنا به شرایط خود از استراتژی های مختلفی استفاده می کند و دارایی را با ریسک مشخصی مدیریت می کند)
  • هزینه های مرتبط با صندوق و کارمزدهایی که سرمایه گذاران باید بپردازند.
  • توزیع سود به سرمایه گذاران و تقسیم آن به طور کامل و واضح و روش بیان میشود
  • تصمیم گیری در مورد تغییرات در اساسنامه ( توضیح نحوه تغییرات و اعمال اصلاحات در اساسنامه به طور کامل بیان می شود.)

در اساسنامه های مرتبط با صندوق های سرمایه گذاری سعی بر آن است که کلیات قوانین و ضوابط حاکم بر صندوق ها به طور کامل بیان شود تا افراد بتوانند به درک درستی از نحوه فعالیت صندوق بدانند.

چرا اساسنامه اهمیت دارد؟

همانطور که در ابتدای مقاله عنوان کردیم افراد به دلایل مختلفی از صندوق ها برای سرمایه گذاری استفاده می کنند. این افراد یا اطلاعات کافی درباره مدیریت و نحوه استراتژی مالی ندارند و به کمک صندوق ها سرمایه گذاری می کنند. یا اطلاعات کافی دارند اما زمان کافی برای بررسی و تحلیل بازار را ندارند. با وجود همه این شرایط سازمان بورس همه صندوق ها را موظف کرده است که اطلاعات خود را به روشنی در قالب اساسنامه و امیدنامه ذکر کنند. وجود این اطلاعات برای همه افراد بسیار ضروری و حائز اهمیت است. برخی از دلایل مهم اطلاع از اساسنامه صندوق را در اینجا ذکر می کنیم:

  • شفافیت و وجود اطلاعات کامل از روند کار صندوق، باعث اعتماد و جذب سرمایه گذاران می شود.
  • اطلاع از مواردی مثل ریسک سرمایه گذاری به سرمایهگذاران کمک می کند تا در مورد تصمیم خود بیشتر بیندیشند و آگاهانه قدم بردارند.
  • مقایسه صندوق ها با یکدیگر به این ترتیب امکان پذیر خواهد بود. افراد می توانند صندوق ها را با یکدیگر مقایسه کرده و با توجه به شرایط بهترین صندوق را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند.
  • با توجه به بیان کامل حق و حقوق و تعهدات سرمایه گذاران، احتمال تضییع حقوق سرمایه گذاران به صفر می رسد و باعث حمایت از حقوق سرمایه گذاران می شود.

چگونه به اساسنامه صندوق دسترسی پیدا کنیم؟

برای دستیابی به اساسنامه صندوق ها می توانید با مراجعه به سایت مرتبط با هر صندوق، فایل مرتبط را دانلود کرده و مطالعه کنید. در اغلب اساسنامه ها موارد اصلی عنوان می شود و به طور کلی بیشتر مفاد آنها با یکدیگر مشابه است.

سوالات متداول

جمع بندی

مطالعه اساسنامه مرتبط با هر صندوق می‌تواند به سرمایه گذاران این امکان را بدهد که در مورد سرمایه گذاری در صندوق دلخواهشان راحت تر تصمیم بگیرند. اساسنامه اطلاعات دقیقی را از نحوه عملکرد صندوق، اهداف صندوق، نوع صندوق، ارکان اصلی صندوق و غیره را به سرمایه گذاران می دهد. این اطلاعات همگی بر اساس قوانین نوشته شده و به ثبت توسط سازمان بورس رسیده است.

معمولا اهداف صندوق ها جمع آوری وجوه سرمایه گذاران مختلف و اختصاص دادن آنها در دارایی‌های بزرگتر است و این سرمایه به خرید اوراق بهادار و سهام و غیره اختصاص پیدا می‌کند تا هم برای مدیران صندوق و هم برای سرمایه گذاران منافع بیشتری را در پی داشته باشد. نحوه عملکرد صندوق ها با یکدیگر متفاوت است و مطالعه اساسنامه باعث آگاهی از نحوه عملکرد صندوق می‌شود.