021-79276000 info@noviraco.com

صندوق های سرمایه گذاری یکی از مطمئن ترین روش های سرمایه گذاری در بازار مالی بورسی است که برای بسیاری از افراد یک راه میانبر و مطمئن شناخته میشود. چرا که با اطمینان خاطر می توانید سرمایه خود را به دست افرادی بسپارید که به بازار مالی اشراف کامل دارند و با تبحر خود می توانند فرآیند خرید و فروش سهام و غیره را به خوبی انجام بدهند تا افراد به سرمایه بیشتری برسند. در صندوق های سرمایه گذاری همه چیز طبق قانون و مقررات بورسی انجام می گیرد و مفاد آن به اطلاع همگان می رسد. صندوق های سرمایه گذاری دارای مجوز از سازمان بورس هستند و متعهد هستند که طبق قوانین امور مرتبط با صندوق را اداره کنند. این قوانین و بایدونبایدها در اساسنامه و امیدنامه مرتبط با هر صندوق جمع آوری شده است. ما در این مطلب از نوویرا سعی برآن داریم که در خصوص امیدنامه صندوق ها صحبت کنیم و بگویم که امیدنامه شامل چه مواردی می شود. با ما در ادامه همراه باشید.

امیدنامه چیست؟

گفتیم که چهارچوب اصلی فعالیت صندوق ها بر اساس قوانین بیان شده است این قوانین کلیات و جزئیاتی دارد که کلیات آن در اساسنامه ذکر شده است اما جزئیات و ریزه کاری های آن طبق امیدنامه مرتب با هر صندوق است.

هر صندوق سرمایه گذاری امیدنامه مختص خود را دارد که قوانین و استراتژی مورد نظر در آن ذکر شده است. هر صندوق بر اساس استراتژی مختص خود فعالیت می کند و سرمایه افراد را به دارایی های به خصوصی، اختصاص می دهد. جزئیات این فرآیند در امیدنامه عنوان شده و تمام هزینه هایی که سرمایه گذار باید به عنوان کارمزد بپردازد در امیدنامه ذکر می شود. افراد قبل از ورود به هر صدوق می توانند این جزئیات را مطالعه کرده و با میل و رغبت خود در هر کدام از صندوق های سرمایه گذاری مشارکت داشته و سرمایه گذاری کنند.

در واقع امیدنامه به عنوان مکمل اساسنامه عمل کرده و سعی می کند اطلاعات و قوانین موجود در اساسنامه را به ذکر جزئیات تکمیل کند.

چه مواردی در امیدنامه صندوق ذکر می شود؟

گفتیم که هر صندوق بر اساس استراتژی مخصوص به خودش فعالیت می کند و سرمایه را به گردش در می آورد. در امیدنامه به ذکر این جزئیات پرداخته می شود. از جمله موارد زیر:

  • پرداخت هزینه های کارمزد: می دانید که صندوق دارای ارکان مختلفی است که برای بهبود و افزایش سرمایه فعالیت های خاصی را انجام می دهند. این افراد برای مدیریت صندوق کارمزد دریافت می کنند. کارمزدی که بابت فعالیت هر صندوق از سرمایه گذار اخذ می شود در امیدنامه قابل مطالعه است.
  • استفاده یا عدم استفاده از اهرم برای بهبود عملکرد صندوق
  • ذکر اسامی مدیرانی که به عنوان سرمایه گذار  در صندوق مورد نظر فعالیت می کنند.
  • در خصوص صاحبان اصلی صندوق و همچنین میزان دارایی آنها توضیحاتی وجود دارد

در امیدنامه چه مواردی عنوان می شود؟

 به طور کلی جزئیاتی که در امیدنامه عنوان می‌شود شامل موارد زیر است:

  • ارکان صندوق
  • مکان تشکیل صندوق
  • حداقل  تعداد واحدهای سرمایه گذاری
  • حداکثر تعداد واحدهای سرمایه گذاری
  • اهداف و استراتژی‌های صندوق
  • ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق
  • انواع واحدهای سرمایه‌گذاری و حقوق دارندگان آن‌ها
  • صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری
  • هزینه‌های سرمایه‌گذاری در صندوق
  • کارمزدهای دریافتی صندوق
  • درآمدهای حاصل از تعهد پذیره‌نویسی یا تعهد خرید اوراق بهادار
  •  اطلاع‌رسانی
  •  اسامی و امضای صاحبان امضای مجاز ارکان

مطالعه امیدنامه مهم تر است یا اساسنامه؟

برای اینکه با قوانین صندوق ها و نحوه سرمایه گذاری آشنا باشید به هر دو مورد نیاز دارید. با توجه به اینکه در اساسنامه کلیات کار عنوان می شود، برای اینکه بتوانید از جزئیات و روند کار نیز مطلع باشید بهتر است امیدنامه را نیز با اهمیت دانسته و آن را مطالعه کنید.

از کجا می توانیم به امیدنامه دسترسی پیدا کنیم؟

با توجه به توضیحات ارائه شده به اهمیت مطالعه امیدنامه پی بردیم. برای آنکه بتوانید از سرمایه خودتان محافظت کنید بهتر است صندوقی را انتخاب کنید که فکر میکنید با شرایط موجود می تواند عملکرد مناسبی داشته باشد و بازدهی خوبی را به شما بدهد. برای این کار امیدنامه را از سایت کدال به نشانی https://codal.ir/  می توانید دانلود کنید. پی دی اف اساسنامه و امیدنامه مرتبط با هر صندوق در این سامانه موجود است. کافیست نماد مورد نظر را جستجو کرده و از قسمت موضوع اطلاعیه اساسنامه یا امیدنامه را انتخاب کرده و دانلود کنید.

سوالات متداول

جمع بندی

افرادی که میخواهند وارد بازار بورسی شود باید بدانند در چه صندوقی قصد سرمایه گذاری دارند و این صندوق ها بر چه اساسی فعالیت می کنند. به این ترتیب می توانند بهترین صندوق را متناسب با بودجه و همچنین میزان ریسک پذیری و شرایط خودشان انتخاب کنند. برای اینکه با جزئیات روند فعالیت هر صندوق آشنا شوید مطالعه امیدنامه مرتبط با صندوق ضروری است. در امیدنامه تمام شرایط و میزان سرمایه گذاری و تعداد واحدها و استراتژی صندوق ذکر می شود. بنابراین برای سرمایه گذاری آگاهانه نیاز به مطالعه امیدنامه است.