021-79276000 info@noviraco.com

سجام چیست؟ چگونه باید کد سجامی بگیریم ؟ چرا باید در این سامانه ثبت نام کنیم؟ اینها سوالاتی است که اغلب افرادی که میخواهند در بازار سرمایه به نوعی فعالیت داشته باشند می پرسند و به دنبال جواب آن هستند. چراکه به عنوان مثال اگر فردی بخواهد در انواع صندوق های سرمایه گذاری مشارکت داشته باشد و یا اقداماتی در خصوص خرید و فروش سهام را انجام دهد حتما باید کد سجام خود را دریافت کند. حال میخواهیم هرآنچه که لازم است درباره سجام بدانید را در این مقاله مطرح کنیم. با ما همراه باشید.

سجام چیست؟

سامانه سجام سامانه ای است که برای گردآوری اطلاعات سهامداران بورسی به طور یکجا و ایجاد شفافیت در بازار به وجود آمده است. کلمه سجام برگفته شده از عبارت ( سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان) است. این سامانه تحت نظارات سازمان بورس ایجاد شده است که به جمع آوری اطلاعات سهامداران کمک کند.
هر فرد ایرانی و غیر ایرانی، حقیقی و حقوقی، که میخواهند در بازار سرمایه کشور فعالیت داشته باشند طبق قانون و مقررات دولت با توجه به مصوبه سازمان بورس باید در این سامانه ثبت نام خود را انجام داده و اطلاعات آن را تکمیل کنند. این سامانه یک زیرساخت دولتی است که شرکت سپرده گزاری و اوراق بهادار آن را راه اندازی کرده است. این سامانه کاملا قابل اعتماد بووده و زیر نظر دولت راه اندازی شده است.
پس از اینکه در سامانه سجام ثبت نام کردید، می توانید اطلاعات خود را ویرایش کنید، سهام خود را ببینید و کد استعلام سجام را مشاهده کنید.

ثبت نام در سامانه سجام به چه علت است؟

افرادی که میخواهند در بازار مالی بورس فعالیت داشته باشند یا میخواهند سهام عدالت را دریافت کنند، برای شفاف شدن اطلاعات خود باید در این سامانه دولتی ثبت نام کرده و احراز هویت کنند. هر فردی که میخواهد خودش به طور مستقیم در بورس فعالیت کند و یا از طریق کارگزاری ها اقدام به ثبت نام کند، باید کد بورسی را دریافت کند. افراد علاوه بر پر کردن فرم های مربوط به کارگزاری ها باید کد ده رقمی پیامک شده به تلفن همراه خود را به کارگزاری اعلام کنند تا فرآیند ثبت نام به طور کامل انجام پذیرد. بنابراین دریافت کد بورسی برای همه کسانی که میخواهد در این بازار مالی فعالیت داشته باشند الزامی است.

مزایای ثبت نام در سامانه سجام

ثبت نام در این سامانه علاوه بر لزوم و اجباری که دارد، با مزایای زیادی نیز همراه است.

  • ثبت نام در سامانه سجام غیر حضوری و اینترنتی است.
  • امکان ویرایش اطلاعات در هر زمان وجود دارد.
  • فعالیت های مالی و بورسی را به راحتی می توان از طریق آن انجام داد.
  • امکان مشاهده سهام عدالت در سامانه سجام سهام عدالت وجود دارد.
  • برای دریافت سهام عدالت با ارائه حساب بانکی به نام خود فرد، امکان واریز سهام عدالت به حساب افراد میسر شده است.
  • درگاه یکپارچه ذی نفعان بازار سرمایه کاملا قابل مشاهده است. امکان مشاهده دارایی ها، سود هر سهم، وغیره وجود دارد.

امکان دسترسی به سایت سمات

افرادی که در سامانه سجام ثبت نام می کنند، می توانند به راحتی به سامانه و درگاه یکپارچه ذینفعان دسترسی داشته باشند. امکان مشاهده سود نقدی هر سهم یا استعلام سهام عدالت و دارایی های سهام و… از طریق درگاه یکپارچه ذی نفعان یا همان سایت سمات امکان پذیر شده است.

سجام برای سهام عدالت

زمان ثبت نام در سامانه سجام سهام عدالت را دولت تعیین می کند و در هر زمان امکان ثبت نام در این سامانه وجود ندارد. اما برای مشاهده وضعیت سهام عدالت خودتان، می توانید با کد بورسی وارد شده و شرایط و وضعیت سهام خود را بررسی کنید.

مراحل ثبت نام در سامانه سجام

افرادی که تصمیم گرفته اند در این سامانه ثبت نام کنند باید مراحل زیر را سپری کنند: لازم به ذکر است که ثبت نام در سامانه سجام غیر حضوری بوده و تنها باید به صورت اینترنتی برای ثبت نام اقدام شود.

  • ورود به سامانه سجام به نشانی sejam.ir
  • ورود به قسمت ثبت نام در سجام
  • وارد کردن شماره تلفن همراهی که به اسم متقاضی است و دریافت کد تایید ورود به سامانه (کد تایید به صورت پیامک به شماره تلفن اعلامی ارسال می شود)
  • تکمیل اطلاعات شخصی در فرم مربوطه و ادامه روند ثبت نام
  • ثبت اطلاعات بانکی که به اسم متقاضی است.
  • احراز هویت به صورت غیر حضوری
  • دریافت کد بورسی به صورت پیامک روی تلفن همراه اعلام شده.
مراحل و فرآیند ثبت نام در سامانه سجام

بنابراین ثبت نام در سجام دو مرحله کلی دارد. ابتدا باید در سایت ثبت نام کنید و سپس باید احراز هویت شوید. هرچند که امکان ویرایش اطلاعات بعد از ثبت نام وجود دارد اما باید در هنگام ورود اطلاعات دقت لازم را به عمل آورید چراکه عواقب آن به عهده کاربر است. بهتر است قبل از ورود به سایت و شروع مراحل ثبت نام همه اطلاعات اصلی مثل تاریخ تولد، محل تولد، شماره شناسنامه، سری و سریال شناسنامه، کد ملی، کد پستی، آدرس کامل به همراه کد پستی، شماره تلفن، اطلاعات شغلی مثل آدرس و شماره تلفن محل کار، اطلاعات بانکی مثل شماره حساب، شماره شبا، نام بانک و کد شعبه را داشته باشید.

احراز هویت غیر حضوری در سامانه سجام به چه نحوی انجام می پذیرد؟

احراز هویت به سادگی و از طریق تلفن همراه یا کامپیوتر قابل اجرا است. اطلاعاتی مثل ارسال تصویر و امضا ، ضبط فیلم سلفی کوتاه از خودتان و ارسال کد ۱۰ رقمی سجام نیاز است که تمامی مراحل با توضیحات دقیق در سامانه وجود دارد. افرادی که زیر ۱۸ سال هستند و قیم برای آنها احراز هویت را انجام داده باشد، نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان ندارند. اما برای ثبت نام اولیه افراد زیر ۱۸ سال باید به دفاتر پیشخوان به صورت حضوری مراجعه کرد.
بنابراین به طور کلی شرایط احراز هویت غیر حضوری برای افراد دارای شرایط زیر است:

  • احراز هویت غیر حضوری برای افراد بالای ۱۸ سال مجاز و امکان پذیر است.
  • ابتدا باید مراحل ثبت نام به طور کامل در سامانه سجام انجام شده و کد ده رقمی را دریافت کرده باشید.
  • به همراه داشتن کارت ملی هوشمند و یا رسید آن نیاز است. هنگام ضبط فیلم سلفی به آن نیاز خواهید داشت.

نکته مهم در خصوص احراز هویت غیر حضوری

با پیشرفت های صورت گرفته و استقبال مردم، فرآیند احراز هویت به صورت غیر حضوری و الکترونیکی برای مردم فراهم شد تا این امر راحتتر انجام بپذیر اما نکات مهمی را هم باید در هنگام احراز هویت در نظر داشته باشید:

  • فرایند احراز هویت به صورت غیر حضوری برای هر کد ملی تنها یک بار امکان پذیر است.
  • ویدئو سلفی که در مراحل احراز هویت انجام می گیرد، به الگوریتم های تشخیص چهره مجهز است. بنابراین خود فرد باید به صورت زنده از خودش سلفی بگیرد.
  • انجام این فرآیند بدین معنی است که شما با شرایط و ضوابط بازارهای مالی و بورس اوراق بهادار آشنا و موافق هستید.

شرایط احراز هویت حضوری در سجام چیست؟

مراحل احراز هویت غیر حضوری و اینترنتی بسیار راحت و قابل اجراست اما اگر به هر دلیلی می خواهید به صورت حضوری احراز هویت کنید باید با همراه داشتن مدارک لازم به مراکز منتخب که توسط سایت سجام معرفی شده اند، مراجعه کنید. برای اینکه نزدیکترین محل به خودتان را پیدا کنید به راحتی با وارد کردن آدرس مکانی تان، سامانه مراکز نزدیک به شما را معرفی خواهد کرد. برای احراز هویت حضوری باید هزینه پرداخت کنید.

سوالات متداول

جمع بندی

سامانه سجام یک سامانه یکپارچه و جامع است که طبق مصوبه سازمان بورس برای یکپارچه کردن اطلاعات همه سرمایه گذاران ایجاد شده است. ثبت نام برای همه افراد فعال در حوزه مالی بورس الزامی است. این سامانه امکاناتی فراهم کرده است که افراد بتوانند به صورت غیر حضوری و بدون مراجعه به محل خاصی به اطلاعات خود و همچنین دارایی های بورسی و میزان سود آنها دست پیدا کنند. این سامانه تحت نظارت دولت است و ثبت نام در آن کاملا قانونی است.