021-79276000 info@noviraco.com

صندوق طلای سرخ نوویرا (نماد “نهال“) در دی ماه ۱۳۹۹ با هدف کمک به توسعه بازار محصولات کشاورزی و استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در این بازار، تأسیس گردید که نخستین صندوق سرمایه گذاری کالای کشاورزی کشور به حساب می‌آید. در پذیره‌نویسی صندوق بالغ بر ۲۶،۷۰۰ نفر شرکت کردند و در پی آن مبلغ ۶۳ میلیارد تومان جمع‌آوری شد. این صندوق از ابتدای فعالیت خود، توانسته حدود ۹۶ درصد بازدهی برای سرمایه‌گذاران به ارمغان بیاورد و بازدهی آن طی یک سال گذشته بالغ‌بر ۱۱۰ درصد بوده است و در حال حاضر دارایی صندوق به بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان رسیده است.

محدودیت بازار محصولات کشاورزی و عمق کم معاملات آن، مدیریت صندوق طلای سرخ نوویرا را بر آن داشت تا به منظور کاهش ریسک سرمایه‌گذاران، امکان سرمایه‌گذاری در ابزارهای متنوع‌تری را‌ فراهم سازد. لذا با هدف توسعه محصولات قابل سرمایه‌گذاری، درخواست تبدیل صندوق نهال از یک صندوق ویژه کالاهای کشاورزی به صندوق چند کالایی، به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه شد که خوشبختانه این درخواست به تازگی مورد موافقت اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان قرار گرفته و پس از طی تشریفات قانونی و اصلاح اساسنامه صندوق، صندوق طلای سرخ نوویرا به اولین صندوق چند کالایی کشور تبدیل شده است. این صندوق علاوه بر محصولات کشاورزی، امکان سرمایه‌گذاری در گواهی‌های سپرده کالایی تمامی محصولاتی که در بورس کالای ایران قابلیت معاملات ثانویه را داشته باشند (به جز طلا)، خواهد داشت.

با توجه به گشایش‌هایی که اخیراً در زمینه معافیت معاملات گواهی سپرده کالایی از مالیات بر ارزش افزوده اتفاق افتاده، امکان معاملات ثانویه گواهی سپرده کالاهای مختلف از جمله مس، سیمان، میلگرد و … به زودی ایجاد خواهد شد و صندوق نهال نیز امکان سرمایه‌گذاری در این کالاها و استفاده از فرصت‌های موجود در این بازارها را خواهد داشت. همچنین با توجه به سیاست‌های اتخاذشده از سوی شرکت بورس کالای ایران مبنی بر راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده کالاهای صنعتی و معدنی مختلف، امکان سرمایه‌گذاری در کالاهای بیشتر و ایجاد تنوع کالاهای قابل سرمایه‌گذاری وجود خواهد داشت.

امکان سرمایه‌گذاری در مجموعه‌ای از کالاهای مختلف، به واسطه شرایط تورمی که کشور ما سالهاست با آن دست و پنجه نرم می‌کند از ویژگی‌های مهم این صندوق به شمار می‌رود که می‌تواند به عنوان ابزاری جهت پوشش ریسک تورم مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گیرد. همچنین امکان استفاده از رشد قیمتی کالاهایی نظیر مس، سنگ آهن و … فارغ از ریسک‌های مختلفی که شرکت‌های تولیدی و صنعتی با آن مواجه هستند (نظیر هزینه نیروی انسانی، هزینه مواد اولیه، هزینه‌های عمومی و … ) از ویژگی‌های منحصر به فردی است که سرمایه‌گذاری در این صندوق می‌تواند نصیب فعالان بازار سرمایه کشور نماید.

از این رو شرکت سبدگردان نوویرا به‌عنوان مدیر صندوق امیدوار است که با راه‌اندازی نخستین صندوق چند کالایی کشور بتواند گامی مؤثر در جهت ارتقای بازار سرمایه، رفع کاستی‌ها و توسعه ابزارهای نوین سرمایه‎‌گذاری بردارد و از این طریق خدمتی شایان توجه و درخور به اهالی بازار سرمایه کشور ارائه دهد.

انتهای مطلب/