021-79276000 info@noviraco.com

صندوق چند کالایی یا همان Multi Commodity Found بخش زیادی از دارایی‌های صندوق را به گواهی سپرده کالایی اختصاص می دهد. در این روش با تنوع بخشیدن به سبد خرید به جهت کالاهای مختلف ریسک ناشی از تغییرات قیمتی کالاها تعدیل می یابد. در صندوق چندکالایی سپرده کالاهایی همچون زعفران، پسته، طلا، نقره، زیره، برنج، نفت، شکر و غیره خرید و فروش می‌شود. کارکرد صندوق‌های مالتی کامودیتی می تواند بر حسب صدور و ابطال باشد و یا به صورت قابل معامله (EFT) انجام بگیرد. در این مبحث از سایت سبدگردان نوویرا به صورت کامل به شرح چگونگی عملکرد صندوق چندکالایی پرداخته ایم.

صندوق چندکالایی چیست؟

تجارت کالا به کالا از قدیم در بین مردم رواج داشته و به طور کلی کالا یکی از مهمترین ابزار تجارت از گذشته تاکنون است. هر تغییری در تورم می تواند به طور مستقیم بر قیمت کالا به خصوص کالاهای کشاورزی تاثیرگذار باشد. در شرایطی که نرخ تورم در جامعه هر روز تغییر می‌کند، بدیهی است که اغلب مردم به دنبال حفظ سرمایه در برابر تورم باشند. یکی از بهترین روش های حفظ سرمایه، سرمایه گذاری در صندوق های مبتنی بر کالا است. در این صندوق دارایی‌ها به انواع کالاها اختصاص می یابد و یک پرتفوی مناسب و قابل اطمینان در برابر نوسانات قیمت است. این صندوق ها به دو روش عمل می کنند.

  1. مبتنی بر صدور و ابطال
  2. به صورت قابل معامله یا همان EFT

کامودیتی چیست؟

کامودیتی نامی است که به کالاهای قابل معامله اطلاق می شود. به طور کلی کالاهایی که در دسته مواد اولیه قرار می‌گیرند یا موادی که هیچ پردازشی بر روی آنها انجام نگرفته است. مثل بنزین، نفت، سوخت جت، سیمان، گرانول، کود شیمیایی، برق. بنابراین به کالاهای اولیه کامودیتی Commodity  گفته می‌شود. کامودیتی همان کالایی است که در تمام بازار دارای قیمت مشخصی است و ویژگی‌های یکسانی دارد.

در برخی از دسته بندی‌ها کامودیتی‌ها به دو دسته نرم و سخت دسته بندی می‌کنند. کامودیتی نرم شامل محصولات کشاورزی هستند مثل گندم، برنج، سویا، ذرت و … . کامودیتی‌های نرم نیز شامل مواد طبیعی موجود در طبیعت مثل طلا، نفت، گاز هستند.

ویژگی کامودیتی ها

کامودیتی‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. از جمله اینکه :

  • قیمت که ویژگی اصلی کامودیتی هاست. قیمت در این بازار به عرضه و تقاضا وابسته است.
  • داشتن استاندارد و معیار اندازه گیری کامودیتی ها. مثل وزن، چگانی و … بنابراین موادی مثل الماس که منحصربه فرد هستند در دسته کامودیتی‌ها قرار نمی گیرند.
  • ارتباط مستقیم با پول. چراکه از گذشته روشی برای پرداخت به حساب می‌آیند.

کامودیتی‌ها یک ابزار اقتصادی بسیار خوب هستند که در صنعت همیشه به آنها احتیاج است.

در صندوق چندکالایی چه نوع کالایی قرار می‌گیرد؟

به طور کلی دو نوع کالای کشاورزی و غیر کشاورزی در صندوق چندکالایی قرار می گیرد.

۱- کالای کشاورزی

این کالاها شامل محصولات کشاورزی و دامپروری هستند که انواع غلات و لبنیات از جمله مهم ترین کالاهای این دسته هستند. این نوع معاملات که در بورس کالا معامله می شوند بر اساس عرضه و تقاضا قیمت گذاری می شوند.

۲- کالای غیر کشاورزی

کالای غیر کشاورزی شامل فلزات و انرژی می شوند مثل نفت و طلا و انواع فلزات که از منابع قابل استخراج یا منابع طبیعی به دست می‌آیند. این مورد را با سرمایه گذاری در صندوق طلا اشتباه نگیرید. صندوق طلا به طور ویژه بر روی طلا و سکه و ابزارهای مبتنی بر طلا سرمایه گذاری می کند.

صندوق چند کالایی چیست

عوامل موثر بر بازار کامودیتی

عوامل مختلفی بر این بازار سهیم است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • پارامترهای اقتصادی مهمی بر بازار کامودیتی ها تاثیرگذار است مثل
  • عرضه و تقاضا
  • تغییر موجودی انبارها و ذخایر آنها
  • تنش های سیاسی کشورها
  • سیاستهای پولی و مالی کشورها
  • شاخص دلار
  • شاخص اقتصادی کشورهای بزرگ و موثر مثل آمریکا
  • وقوع رخدادهای طبیعی یا سیاسی و اخذ تصمیمات سیاسی دولت‌ها

ترکیب دارایی صندوق چندکالایی یا مالتی کامودیتی

دارایی موجود در صندوق های چندکالایی به ترکیبی از گواهی‌های سپرده کالایی پیوسته، قرارداد آتی و اختیار معامله، قرارداد سلف موازی استاندارد و اوراق صندوق در آمد ثابت تخصیص می‌یابد. برای اینکه بازدهی این صندوق‌ها افزایش یابد و همچنین ریسک معاملات پایین باشد، ترکیبی از انواع کالاهای متنوع با ماهیت های گوناگون می‌تواند در یک صندوق قرار بگیرد. از آنجائیکه برخی از کالاها ارتباط مستقیم تری با نرخ تورم دارند و برخی دیگر میانه هستند، مدیریت صندوق در ترکیبی از کالاها بسیار مطمئن تر خواهد بود.

مدیریت صندوق چندکالایی باید درجهت مدیریت ریسک و مدیریت صندوق عمل کنند به همین جهت ترکیب متوازن از کالاهای کشاورزی و کالاهای غیر کشاورزی در دارایی صندوق چندکالایی باعث ایجاد بهترین روش سرمایه گذاری در صندوق‌های چندکالایی می‌شود. برطبق امیدنامه صندوق چندکالایی افراد می توانند کالاهای مختص این صندوق را خریداری کنند. به عنوان مثال خرید گواهی سپرده سکه شمش و طلا در این صندوق‌ها مجاز نیست اما کالاهایی همچون زعفران و پسته ، میعانات گازی و فلزات مجاز هستند.

سرمایه گذاری در صندوق چندکالایی چه مزیت هایی به همراه دارد؟

مزایای بسیار خوبی در سرمایه گذاری از صندوق مالتی کامودیتی وجود دارد که در اینجا به برخی از این مزایا اشاره می‌کنیم:

  • با استفاده از توزیع کالا میزان ریسک سرمایه گذاری تعدیل می‌یابد.
  • این صندوق ها دارای خاصیت نقدشوندگی بالایی هستند.
  • ریسک نرخ تورم بین کالاهای خریداری شده توزیع می یابد.
  • حفظ سرمایه در زمان تورم
  • با استفاده از قراردادهای آتی پتانسیل کسب بازدهی بالا در این صندوق ها بالا خواهد بود.
  • مدیریت حرفه ای صندوق چندکالایی منجر به کسب بازدهی بالا می شود.
  • قابلیت تنوع در پرتفوی سرمایه گذاری
  • امنیت سرمایه گذاری
  • ریسک سرمایه گذاری‌های رایج همچون خرید طلا و سکه، سپرده بانکی و اوراق با درآمد ثابت پوشش داده می شود.

معایب سرمایه گذاری در صندوق های چندکالایی

هرکدام ازانواع صندوق‌های بورسی دارای مزایا ومعایب مخصوص به خود هستند. صندوق چندکالایی نیز از این ویژگی مستثنی نیست. بنابراین از معایب این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حساسیت به نواسان قیمت در بازار
  • ریسک پذیری متغییر در انواع کالاها
  • عدم امکان تصمیم گیری سرمایه گذار بر مدیریت مالی

آیا بیت کوین هم در بازار کامودیتی ها نقش دارد؟

بله. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیت کوین نیز به عنوان یک کالای ضروری شناخته شده و به عنوان یک کالا در صندوق چندکالایی یا بازار مالتی کامودیتی به حساب می آید. با اینکه ماهیت بیت کوین غیر فیزیکی و دیجیتال است، برخلاف چاپ ارز و یا عرضه اوراق بهادار مالی باعث بدهی مالی برای ناشرین آن نمی شود. و یک کامودیتی مقرون به صرفه است که ناشر را وارد جریان بدهی مالی و مسائل ارزی نمی کند.

صندوق چندکالایی

چه تفاوتی بین صندوق چندکالایی و صندوق کالایی وجود دارد؟

در صندوق چندکالایی می‌توان طیف وسیعی از کالاهای مجاز را تهیه کرد و در بسیاری از گواهی های سپرده سرمایه گذاری و اوراق مشتقه مبتنی بر آنها امکان سرمایه گذاری وجود دارد. بدین طریق ریسک ناشی از نواسانات قیمت کالا تعدیل می یابد. و با مدیریت حرفه ای و توزیع منطقی کالاها در یک صندوق می توان به بازدهی معقولی رسید.

اما در صندوق کالایی شما تنها مجاز به سرمایه گذاری در گواهی سپرده مبتنی بر یک کالا هستید. بنابراین ریسک سرمایه گذاری بالاتر است و این صندوق نسبت به نواسانات بازار تاثیرپذیری و ریسک بالاتری دارد.

ویژگی صندوق چندکالایی

اگر به درستی نمی‌دانید صندوق سرمایه گذاری چیست پیشنهاد میکنیم مطلب مرتبط را مطالعه کنید. همانطور که در طول مقاله به این موضوع اشاره کردیم صندوق چندکالایی، مبتنی بر خرید و فروش چندین کالای متغییر است که ریسک هرکدام متغییر و مختلف است. اما در صندوق‌ سرمایه گذاری بخشی از دارایی صندوق را به اوراق اختصاص می دهند، بنابراین ریسک سرمایه گذاری کاهش می‌یابد.

تنظیم بازار در صندوق های مالتی کامودیتی به چه معناست؟

تنظیم بازار یکی از ویژگی های حیاتی در بازارهای Community  است. برای اداره بازارهای مالی کمیسیون معاملات آتی که به اختصار CFTC نامیده می شود در آمریکا مسئول تنظیم بازارهای آتی کالا است. هدف این کمیسیون ایجاد بازار رقابتی شفاف است و کمک می کند مصرف کنندگان از تقلب و اقدامات خرابکارانه ایمن باشند. به عنوان مثال مقررات محدودیت و لغو فروش کوتاه  مدت یکی از مقرارت بازارهای مالی است تا امکان دست کاری قیمت ها کم وکم تر شود.

قوانین وضع شده در CTFC در طول دوره های مختلف تغییر کرده و به روز می شود تا بازارهای مالی را از خطرهای احتمالی دور کند.

سوالات متداول در خصوص صندوق چندکالایی

جمع بندی

سرمایه گذاری در صندوق چند کالایی می تواند با مدیریت ریسک سرمایه گذاری به خصوص در دوران نوسانات بازار و حتی رکود تورمی یکی از بهترین گزینه ها برای حفظ سرمایه و کسب بازدهی بالا باشد. با اختصاص دارایی های صندوق به چندین کالای متفاوت کشاورزی و غیر کشاورزی افراد می توانند ریسک ناشی از سرمایه گذاری را مدیریت کرده و با ترکیب متوازنی از این دارایی بر روی انواع کالاها به درآمد و بازدهی بهتری برسند. این روش سرمایه گذاری مزایای خاص خود را دارد و نیاز به مدیریت حرفه ای صندوق دارد. در بازارهای جهانی انواع کالاهایی مثل زعفران و پسته و برنج و انواع فلزات و گازهای مایع قابل خرید و فروش در صندوق چندکالایی معامله می شوند.

Source

https://sipfund.com/blog/What-are-Commodity-Funds.html.