021-79276000 info@noviraco.com

بازار بورس همواره با ریسک به دست آوردن سود کلان و همینطور از دست رفتن سرمایه مواجه است. اما با مدیریت ریسک در سرمایه گذاری می توان جلوی این بحران را در شرایط نزولی بازار و افت شاخص بورسی گرفت. ارزیابی خطرات و احتمال هایی که در خصوص انواع روش های سرمایه گذاری وجود دارد، مدیریت ریسک است که اقتصاد سرمایه گذار با مشکل مواجه نشود. بنابراین با مدیریت حرفه ای سرمایه گذاری می توان ریسک سرمایه گذاری را مدیریت کرد و آگاهانه پیش رفت.

ریسک سرمایه گذاری به چه معناست؟

در بازارهای مالی انواع ریسک وجود دارد، که ممکن است علاوه بر نداشتن سود منجر به ضرر و از دست رفتن اصل سرمایه نیز بشود. در مواردی نیز ممکن است اصل سرمایه دست نخورده باقی بماند و سودی برای سرمایه گذار حاصل نشود. بنابراین ریسک سرمایه گذاری به معنی احتمال از دست رفتن سرمایه است. بدین منظور اگر فردی ریسک گریز هستید می توانید با مدیریت ریسک سرمایه خود را حفظ کنید و با آگاهی کامل و اطمینان در این بازار قدم بردارید.
انواع صندوق های سرمایه گذاری برای افراد مختلف وجود دارد. اگر نمی‌دانید صندوق سرمایه گذاری چیست؟ قبل از مطالعه ادامه مقاله، مطلب مرتبط را بخوانید و سپس بازگردید. افراد با هر میزان ریسک پذیری می توانند در هر کدام از صندوق های سرمایه گذاری مشارکت داشته باشند و با ریسک مدیریت شده به کسب درآمد از بازار بورس و اوراق بهادار بپردازند.

مدیریت ریسک سرمایه گذاری

برای اینکه ریسک سرمایه گذاری را مدیریت کنید، بهتر است با انواع روش‌های سرمایه گذاری و انواع ریسک آشنا باشید. بدین طریق می توانید ریسک سرمایه را مدیریت کنید. بهتر است بدانید هر چه ریسک سرمایه گذاری بالاتر رود، احتمال کسب سود بیشتر و از سوی دیگر ضرر مضاعف وجود دارد. در مقابل هر چه ریسک را کمتر کنید و با اطمینان و آگاهی بیشتر قدم بردارید، در ازای ریسک کمتر، سود کمتری می برید. در بازار مالی استراتژی های مختلفی وجود دارد که تصمیم انتخاب هر کدام از آنها با شماست. اگر فردی ریسک پذیر هستید، می توانید روش های پرسود و پر ریسک را انتخاب کنید و اگر فردی ریسک گریز هستید در روش های مطمئن تر و سرمایه گذاری مطمئن مشارکت کنید.
برای اینکه ریسک سرمایه گذاری را مدیریت کنید؛ به چند مورد باید توجه ویژه ای داشته باشید.

مدیریت ریسک سرمایه گذاری

  1. اهداف خود را از سرمایه گذاری مشخص کنید.

  2. با انواع ریسک آشنا شوید و به آگاهی و شناخت کافی برسید.

  3. سعی کنید در هر سرمایه گذاری میزان ریسک محتمل را تخمین بزنید.

  4. پیش بینی کنید بعد از مواجهه با ریسکی که به واقعیت تبدیل شده است، باید چه واکنشی نشان دهید.

  5. هوشیاری دائمی داشته باشید و فرآیند ریسک و مدیریت آن در مراحل بعدی از اولویت های شما باشد.


به طور کلی باید با آگاهی قدم بردارید. حتی اگر فرد ریسک پذیری هستید سعی کنید دامنه اطمینانی را برای خود فراهم کنید. به زبان ساده مقدار سرمایه ای که در بازار بورسی قرار می دهید؛ باید اضافه بر مایحتاج زندگی شما باشد. بخشی از مبلغی را که می خواهید سرمایه گذاری کنید وارد بازار بورس کنید که در صورت وقوع شرایط منفی بازار یا وقوع شرایطی مثل جنگ یا تحریم و یا اتخاذ سیاست های کلان اقتصادی در حوزه ای مشخص با ضرر غیر قابل جبران مواجه نشوید. مدیریت ریسک به شما کمک می کند، علاوه بر حفظ سرمایه، بازدهی مناسب از بورس را تجربه کنید. و شیرینی این نوع سرمایه گذاری را بچشید.

اهمیت مدیریت ریسک

همانطور که در بالاتر نیز اشاره کردیم ممکن است سرمایه گذار بدون بررسی ریسک‌های احتمالی از روش‌های مختلف سرمایه گذاری، با ضرری غیر قابل جبران مواجه شود. بنابراین درک اهمیت مدیریت ریسک بسیار مهم است. خصوصا با توجه به نوسان قیمتی دلار و نوسان شرایط بازار بورس در ایران لازم است که سرمایه گذاران با دقت و علم کافی وارد مباحث بورسی و این بازار مالی با اهمیت بشوند.
نکته ای که حائز اهمیت است اینکه انواع کارگزاری‌ها وجود دارند که به افراد کمک می کنند، حتی با داشتن اطلاعات کم نیز بتوانند وارد بازار بورس شده و از مزایای آن استفاده کنند. این اشخاص حقوقی سعی می کنند با شناخت شخصیتی شما انواع روش‌های سرمایه گذاری را برایتان شرح دهند و اطمینان بهترین عملکرد را به شما بدهند. اما تضمین سود سرمایه کاری است که همه روش‌های سرمایه گذاری را پوشش نمی‌دهد. بنابراین لازم است که خود سرمایه گذار نیز اهمیت این موضوع را درک کرده و با علم و آگاهی بیشتر وارد بازار بورس شود.

مدیریت ریسک در بازار بورس

برنامه جامع برای مدیریت ریسک

برای اینکه بتوانید ریسک ناشی از سرمایه گذاری را مدیریت کنید بهتر است عملکرد بازار و شرایط موجود را بررسی کنید. سعی کنید یک برنامه مدیریتی داشته باشید که بتوانید در شرایط حساس بهترین تصمیم را بگیرید. بازارهای مختلف سرمایه را بررسی کنید و عملکرد آنها را مدنظر قرار دهید سپس برنامه مدیریتی آنها را بررسی کرده و اصلاحات لازم را اعمال کنید.
برای اینکه بهتر بتوانید سرمایه خود را مدیریت کنید و از ضررهای احتمالی کاسته و سود بیشتری به دست آورید، لازم است به ۵ قدمی که برای مدیریت ریسک عنوان کردیم، توجه ویژه ای داشته باشید.
به علاوه تمام موارد گفته شده داشتن علم و آگاهی بروز و رصد انواع بازارهای سرمایه، بررسی اخبار مرتبط با بازار مالی، شرایط داخلی و بین المللی بسیار ضروری است. در صورت بررسی بازار می توانید شرایط بحرانی را تشخیص داده و پول و دارایی خود را از ضرر حفظ کنید و به سود برسید.

ارتباط ریسک و بازدهی

مدیریت انواع ریسک بازار

گفتیم که در بازار انواع ریسک وجود دارد. شما با بررسی عوامل مختلف که بر سرمایه تاثیرگذار است می توانید ریسک را مدیریت کنید. به عنوان مثال در نظر بگیرید که ریسک نقدینگی در بازاری که می‌خواهید سرمایه گذاری کنید چقدر است؟ آیا می توانید هر زمان که خواستید پول خود را بیرون کشیده و از آن خارج شوید؟ آیا تعیین کرده اید که با چه میزان سود یا ضرر می خواهید ادامه دهید؟ ضرر مالی شما به چه حدی برسد می توانید ادامه دهید یا چه زمانی بهتر است واحدهای خریداری شده را به فروش برسانید؟
با متنوع کردن سبد دارایی تان می توانید ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهید. به عنوان مثال اگر در سبد شما واحدهای ملکی وجود داشته باشد با رکود بازار ملک می توانید از سایر واحدهای خود بهره ببرید. با این روش به سادگی می توانید ریسک ناشی از سرمایه گذاری را کاهش دهید.


سوالات متداول در خصوص مدیریت ریسک بازار سرمایه گذاری بورس

جمع بندی


مدیریت ریسک در بازار سرمایه امر بسیار مهمی است که باید قبل از سرمایه گذاری آن را از همه جهات بررسی کنید. همواره در هر معامله ای احتمال سود و زیان وجود دارد اما با مدیریت ریسک می توانید از ضررهای احتمالی دوری کنید و به سود برسید. در مواردی ریسک احتمالی سرمایه گذاری افزایش می یابد و به همان اندازه احتمال سود زیاد یا ضرر زیاد وجود دارد. افراد با توجه به میزان ریسک پذیری شان می توانند واحدهای مختلف بورسی را خریداری کرده و معاملات خود را انجام دهند. قبل از ورود به بازار تصمیم گیری کنید که هدفتان چیست و در صورت خسارت دیدن چه عکس العملی باید نشان دهید. توان تصمیم گیری داشته باشید و آگاهانه عواقب تصمیم گیری خود را بپذیرید.