021-79276000 info@noviraco.com

منظور از درآمد ثابت صندوق در بورس چیست؟ صندوق با درآمد ثابت یکی از روش‌های سرمایه گذاری امن در بورس به حساب می آید؛ چرا که در این نوع صندوق عمده دارایی‌ها صرف خرید اوراق بهادار با درآمد ثابت و همچنین گواهی سپرده بانکی می شود. بنابراین میزان ریسک سرمایه گذاری کاهش یافته و در واقع کمترین میزان ریسک را دارند. در این روش مطمئن، مابقی سرمایه صرف خرید سهام شرکت‌های بورسی می‌شود. این روش سرمایه گذاری مناسب افرادی است که می خواهند با کمترین میزان ریسک در بازار بورسی سرمایه گذاری کنند و سودی بیشتر از سپرده گذاری در بانک به دست آورند. اگر شما هم علاقه مند به دانستن جزئیات بیشتر در خصوص این سبک از سرمایه گذاری هستید با ما در سبد گردان نوویرا همراه شوید.

ویژگی‌های یک صندوق با درآمد ثابت مناسب جهت سرمایه‌گذاری چیست؟


مزایای صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

• بازدهی بیشتر از سپرده بانکی
• عدم جریمه برداشت زودتر از موعد
• سرمایه گذاری آسان
• بدون نیاز به مراجعه حضوری در معاملات از نوع ETF و تنها از طریق سامانه معاملاتی آنلاین کارگزاری
• پایین‌ترین میزان ریسک‌پذیری
• مطمئن‌ترین روش حفظ سرمایه و کسب درآمد مازاد
• کارمزد بسیار پایین. (کارمزد صندوق های درآمد ثابت معمولا به طور سالانه ۰.۰۹ درصد از مبلغ سرمایه گذاری است.)
• بازگشت اصل مبلغ سرمایه هنگام سررسید

مزایای صندوق با درآمد ثابت

بیشترین دارایی صندوق درآمد ثابت چیست؟

عمده دارایی‌های صندوق درآمد ثابت از اوراق با درآمد ثابت، اوراق بانکی و اوراق مشارکت است. به همین دلیل ریسک سرمایه گذاری در این روش در کمترین حالت ممکن است. اگر به دنبال سرمایه گذاری به غیر از روش پس انداز در بانک هستید، سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این صندوق‌ها می‌توانند به صورت روزانه محاسبه شده و با پرداخت سود ماهانه ( یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه) همراه باشند و یا مبلغ سودی که از سرمایه گذاری به دست می‌آید را بر روی سرمایه شما گذاشته و بدین طریق به راحتی افزایش سرمایه خواهید داشت و دارایی شما در صندوق بیشتر خواهد شد.

نحوه معاملات صندوق‌های با درآمد ثابت چگونه است؟

معاملات در صندوق با درآمد ثابت به دو طریق صورت می پذیرد.

  • ۱- روش صدور و ابطال
  • ۲- روش ETF


اگر صندوقی را انتخاب کنید که معاملات آن از نوع روش صدور و ابطال باشد، خرید و فروش واحدها از طریق شعب صندوق مورد نظر و یا سامانه اختصاصی انجام می گیرد.
اگر نوع معاملات در صندوق منتخب شما از نوع ETF باشد، می توانید از طریق سامانه معاملات کارگزاری واحدهای صندوق مورد نظر را همچون سهام عادی خریداری کنید. صندوق سرمایه گذاری طلای سرخ نوویرا (نهال) نیز یکی از صندوق‌های چند کالایی قابل معامله است.
به طور کلی با توجه به شرایط این دو نوع صندوق، صندوق ETF نقد شوندگی بالاتری را دارد. اگر بازار نوسان زیادی داشته باشد و شاخص بورس یک روند منطقی را نداشته باشد، یکی از بهترین گزینه های سرمایه گذاری معاملات در صندوق های با درآمد ثابت است. چراکه با یک روند ثابت و کم ریسک سود بیشتر از سپرده بانکی عاید سرمایه گذار می شود. به علاوه اصل پول شما نیز در این روش حفظ خواهد شد.

صندوق درآمد ثابت بهترین گزینه برای افراد با ریسک پذیری پایین

افرادی که می خواهند در بازار بورسی مشارکت داشته باشند اما نمی دانند صندوق سرمایه گذاری چیست؟ و یا به جهت از دست رفتن سرمایه ترس و واهمه دارند و در زمینه بورسی غیر حرفه ای هستند، با خیال راحت می توانند در صندوق با درآمد ثابت مشارکت داشته باشند. همانطور که از نام این صندوق پیداست سودی ثابت و پایدار به شما تعلق خواهد گرفت و خیال شما را از حفظ اصل سرمایه راحت می کند. افرادی که به دنبال کسب سود بیشتر از سپرده گذاری بانکی هستند می توانند با قراردادن سرمایه خود در واحدهای معاملاتی این نوع صندوق به سود بیشتر از سپرده بانکی برسند.
صندوق با درآمد ثابت مساوی است با سود پایدار و مطمئن همراه با ریسک پذیری پایین.

تفاوت صندوق با درآمد ثابت با سپرده بانکی

برای برخی سوال است که آیا سود صندوق با درآمد ثابت بیشتر از بانک است یا خیر؟ سود دهی بانک و صندوق درآمد ثابت تفاوتها و شباهت هایی با یکدیگر دارد. هنگامی که در صندوق با درآمد ثابت سرمایه گذاری می کنید؛ می توانید در بازه های زمانی مشخص سود دریافت کنید. در این صندوق ها با توجه به بازه زمانی که در صندوق سرمایه داشته اید به شما سود پرداخت می شود. در صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت سود دهی در بازه های زمانی یک ماه، سه ماه و شش ماه تعریف می شود. اما در سپرده بانکی اگر شما زودتر از موعد مقرر که معمولا در بانک ها مدت زمان یک سال است، پول خود را خارج کنید سود بسیار پایینی به شما پرداخت می شود.

چه زمانی در صندوق با درآمد ثابت سرمایه گذاری کنیم؟

هنگامی که بازار دچار نوسانات شدید است و تحلیل بازار و رشد سرمایه به سختی انجام می گیرد، بهترین زمان برای سرمایه گذاری در صندوق با درآمد ثابت است. به علاوه اگر شما فردی کم ریسک هستید همواره می توانید از این صندوق ها برای کسب درآمد معقول استفاده کنید.

تاثیر تورم بر صندوق های درآمد ثابت

تورم یکی از عوامل بسیار مهمی است که بر نرخ سود دهی صندوق با درآمد ثابت تاثیر منفی می‌گذارد. اگر میزان بازده سالانه یک صندوق از درصد تورم کمتر باشد، بنابراین سرمایه گذار هیچ سودی نخواهد برد و تنها همان اصل سرمایه خود را حفظ کرده است. زمانی که تورم باعث افزایش نرخ بهره بانکی شود، بر دارایی و اوراق با درآمد ثابت تاثیر منفی می‌گذارد. در این شرایط می‌توان با تکیه بر دانش افراد حقوقی و سرمایه گذاری مشارکتی در سایر صندوق‌های سرمایه گذاری برای افزایش بهره وری تلاش کرد.

سوالات متداول در خصوص سرمایه گذاری کم ریسک در صندوق با درآمد ثابت

جمع بندی

معاملات در صندوق با درآمد ثابت به دو روش متفاوت صدور و ابطال و روش ETF انجام می گیرد. در روش ETF می‌توانید به صورت غیر حضوری و از طریق کارگزاری مربوطه اقدام به خرید واحدهای معاملاتی مورد نظر کنید. این صندوق ها سود بیشتر از سپرده بانکی را شامل می شوند و نسبت به دیگر انواع صندوق سرمایه گذاری بسیار قابل اعتماد تر و کم ریسک تر هستند. به خصوص در زمانی که بازار بورس دچار نوسانات شدید است، می توانید با خیال راحت‌تری در این صندوق ها سرمایه گذرای کنید.