021-79276000 info@noviraco.com

با وجود صندوق جسورانه (Venture Capital) افراد می‌توانند سرمایه خود را در کسب و کارهای نوپا قراردهند. گاهی اوقات کسب و کارهای تازه تاسیس رشد ناگهانی زیادی دارند و در نتیجه می‌توانند سود کلانی به سهامداران برسانند. افراد حقوقی که به دنبال کسب سود بیشتر از بازار مالی بورسی هستند و قابلیت ریسک بالایی دارند، می توانند در این صندوق‌ها سرمایه گذاری کنند. لزوم وارد شدن به این صندوق‌ها داشتن نگاه بلند مدت و کسب بازدهی مناسب در طولانی مدت است. ما در این مطلب به جزئیات اساسی در خصوص صندوق جسورانه می پردازیم. با ما در نوویرا همراه باشید.

صندوق جسورانه چگونه صندوقی است؟

اگر شما فرد ثروتمندی هستید که به دنبال کسب سود بیشتر و تنوع دارایی‌های خودتان هستید، با ریسک کردن مشکلی ندارید و می‌خواهید برای بیشینه کردن سود خود تلاش کنید، می‌توانید در صندوق جسورانه مشارکت داشته باشید و سرمایه گذاری کنید.
انواع صندوق‌های سرمایه گذاری وجود دارند تا افراد با دارایی‌های کم و زیاد و با ریسک پذیری متفاوت در آنها سرمایه گذاری کنند. برای اینکه بدانید صندوق سرمایه گذاری چیست؟ مطلب مرتبط را بخوانید.
در صندوق جسورانه بیشترین میزان دارایی در کسب و کارهای نوپا وارد می شود و در زمان طولانی مدت انتظار بازدهی بالا از این صندوق دارند. گرچه احتمال بازدهی بالا در این صندوق بسیار بالاست اما از جمله پرریسک ترین صندوق های موجود است.
کسب و کارهایی که نوپا هستند و نیاز به تامین سرمایه اولیه دارند، گزینه ای برای سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری جسورانه هستند. در این صندوق به رشد و توسعه کسب و کارهای نوپا کمک شده و سرمایه اولیه آنها تامین می شود. طبق امید نامه سازمان بورس سرمایه گذاری در شرکت هایی صورت می گیرد که پتانسیل رشد بالا برای آنها پیش بینی می‌شود. این فعالیت ها طبق اساسنامه موجود در سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌گیرد. حداکثر زمان فعالیت صندوق جسورانه به مدت ۷ سال است و بعد از این دوره منحل می شود.

دارایی صندوق جسورانه شامل چیست؟

هر صندوق بنا به نوع فعالیت خود عمده دارایی اش را صرف امور مشخصی می کند. در صندوق جسورانه حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد دارایی به شرکت های نوپا اختصاص می یابد. مابقی سرمایه به خرید اوراق بهادار و و اوراق با درآمد ثابت و سپرده های بانکی اختصاص پیدا می کند. محدودیت های مختلفی برای این صندوق ها در نظر گرفته شده است تا ریسک ناشی از این سبک از سرمایه گذاری کاهش یابد. بدین صورت که برای مثال حداکثر ۲۰ تا ۳۰ درصد از سرمایه به یک شرکت خاص اختصاص می یابد. و مابقی دارایی صندوق باید بین منابع دیگر تقسیم شود.

ریسک ناشی از سرمایه گذاری در صندوق جسورانه چقدر است؟

بدیهی است که سرمایه گذاری در صندوق جسورانه دارای ریسک بالایی است. اما نسبت مستقیمی بین بازده و ریسک وجود دارد. بدین معنی که هرچه ریسک سرمایه گذاری بالاتر باشد احتمال کسب بازدهی بالاتر نیز وجود خواهد داشت. در امیدنامه سازمان بورس و اوراق بهادار نیز اینطور مشخص شده که سرمایه گذاری در کسب و کارهای تازه تاسیس ریسک بالایی دارند. اما به طور کلی سرمایه گذاری در کسب و کارهای تازه و فناوری‌های نوین به همان اندازه که احتمال از دست رفتن سرمایه دارند، در آن روی سکه نیزاحتمال رشد این کسب و کارها و کسب بازدهی بالا بسیار منطقی است. به عنوان مثال شرکت تپسی یا دیجی کالا سال های گذشته وجود نداشتند و نامی از آنها نبود، اما اکنون شرکت های بزرگ و پر آوازه ای هستند که اگر شما قبلا در این شرکت ها سرمایه گذاری کرده بودید، واضح است که به سود کلانی دسترسی داشتید. عکس آن نیز صادق است. یعنی شرکت هایی که در گذشته وجود داشتند اما اکنون نامی از آنها در میان نیست.
اما زمانی که شما در صندوق های دیگر مثل صندوق با درآمد ثابت یا صندوق طلا سرمایه گذاری می کنید احتمال بازدهی زیاد بسیار دور از انتظار است و در مقابل ریسک پذیری ناچیزی هم دارد.

ریسک های ناشی از سرمایه گذاری در صندوق جسورانه

در این سبک از سرمایه گذاری خبری از تضمین حفظ اصل سرمایه یا نقد شوندگی بالا وجود ندارد و باید در زمانبندی بلند مدت به آنها بنگرید. و انتظار بازدهی بالا داشته باشید. اما هر صندوق با توجه به ماهیتی که دارد با ریسک های مختلفی همراه است به عنوان مثال صندوق جسورانه با ریسک های مختلفی شامل موارد زیر روبه روست:
وجود محدودیت های دولتی
به عنوان مثال ممکن است در یک صنعت واردات افزایش یابد و بر روی آن صنعت به خصوص تاثیر مستقیمی دارد.
اعمال سیاست های کلان اقتصادی
بدیهی است که بودجه اختصاص داده شده به یک بخش اگر با افزایش یا کاهش مواجه شود تغییر اساسی پیدا خواهد کرد.
سرمایه گذار خطرپذیر در معرض انواع ریسک های ناشی از رقابت، قوانین و مقررات، خروج از سرمایه گذاری، اندازه بازار در دسترس ریسک بازار، تورم و .. قرار دارد. بنابر توضیحات داده شده قطعا دلیل نامگذاری این صندوق را متوجه شده اید. در مجموع لیست سرمایه گذاران خطر پذیر در حال حاضر به ۱۶ صندوق سرمایه گذاری جسورانه رسیده است.

مزیت صندوق سرمایه گذاری جسورانه چیست؟

بدیهی است ریسک ناشی از این سبک سرمایه گذاری بالاست اما طبق امید نامه و اساسنامه مرتبط از سازمان بورس و اوراق بهادار افراد طبق قرارداد و طبق قوانین وضع شده باید فعالیت کنند و منابع خود را به شرکت های مختلف اختصاص دهند. بنابراین شرکت های موفقی وجود دارند که توانسته اند سود کلانی از صندوق جسورانه ببرند. با تقسیم ریسک تنوع داشتن دارایی ها می توان ریسک سرمایه گذاری را بین موارد مختلف تقسیم کرد و به بازدهی بالاتر از میانگین بازار رسید.
مهمترین مزیت صندوق جسورانه ، رسیدن به بهره وری بسیار بالا در طولانی مدت است. با سرمایه گذاری در شرکت های نوپا اما موفق، می توان به بیشترین میزان سود از این صندوق ها رسید.
• بازدهی بیشتر از میانگین بازار
• دارایی های متنوع با ریسک پذیری مختلف

مزایای صندوق جسورانه

معایب سرمایه گذاری در صندوق جسورانه چیست؟

مهمترین شاخص صندوق جسورانه ریسک بالا و عدم بازدهی در کوتاه مدت است. با توجه به این موارد باید سرمایه گذاری با هدف بلند مدت انجام بگیرد و در زمان کوتاه امکان خرید و فروش واحدهای صندوق جسورانه وجود ندارد. بنابراین نقدشوندگی پایین نیز از دیگر معایب این سرمایه گذای است.
• ریسک بالا
• عدم بازدهی در کوتاه مدت
• نقد شوندگی پایین

آیا ریسک صندوق پروژه ای هم مثل صندوق جسورانه است؟

خیر. صندوق سرمایه گذاری پروژه ای می تواند بر روی هر پروژه ای که توجیه اقتصادی دارد تمرکز کند. اما در صندوق جسورانه بر روی ایده های نو و جدید و پروژه های تازه تاسیس تمرکز می‌کند. بنابراین صندوق پروژه ای از محدودیت کمتری برخوردار است و ریسک آن نیز پایین تر است. تفاوت اصلی این صندوق ها به ترکیب دارایی آنها بر می گردد. در سرمایه گذاری پروژه ای بیش از ۹۰ درصد از دارایی به یک منبع اختصاص می یابد اما در صندوق جسورانه حداکثر ۶۰ درصد دارایی به سرمایه گذاری در پروژه های نوپا می رسد. این کار بر اساس سیاست‌های موجود بر روی هرکدام از انواع صندوق ها در نظر گرفته می‌شود تاثیر آن روی میزان ریسک پذیری و سود حاصل از این صندوق هاست.

چه کسانی در صندوق جسورانه مشارکت دارند؟

گفتیم که سرمایه گذاری در صندوق جسورانه ریسک بالایی دارد و خطرپذیر است. سرمایه این صندوق ها زیاد است و معمولا اشخاص حقیقی قادر به تامین مالی آن نیستند. بنابراین شرکتها یا افراد حقوقی اغلب در صندوق جسورانه مشارکت دارند. معمولا این افراد کسانی هستند که سرمایه خود را از نهادهای ثروتمند تهیه کرده اند. مثل نهادهای خیریه و دانشگاه، صندوق بازنشستگی، بانک و بیمه و… . بنابراین همه افراد بر روی صندوق های جسورانه مشارکت ندارند و تنها مختص افراد و شرکتهای ثروتمند است.

سوالات متداول

جمع بندی
صندوق سرمایه گذاری جسوررانه صندوقی است که بر روی استارت آپ های تازه تاسیس و شرکت های نوپا تمرکز کرده و بر روی بازدهی طولانی مدت از رشد این شرکت ها تمرکز می کند. بنابراین باید با نگاه بازدهی کلان اما در طولانی مدت به این صندوق ها نگریست و انتظار سود و بازدهی کوتاه مدت داشته باشید. ریسک ناشی از این سرمایه گذاری بالاست و بهتر است اشخاصی که دارایی زیادی دارند و می خواهند با بخشی از سرمایه خود در این صندوق ها مشارکت داشته باشند وارد صندوق جسورانه شوند. با توجه به توضیحات ارائه شده اگر صندوق به سوددهی و بازده مناسب برسد، قطعا سودی بالاتر از میانگین بازار را عاید سرمایه گذار خواهد کرد.