021-79276000 info@noviraco.com

صندوق بخشی یا Sector Fund صندوقی است که عمده دارایی خود را صرف سرمایه گذاری در یک صندوق خاص می کند. همه انواع صندوق های سرمایه گذاری بر پایه کسب سود و بازدهی بالا به وجود آمده اند. این صندوق ها کمک می کنند که افراد بتوانند سرمایه خود را در قبال مواردی همچون تورم حفظ کنند. در گذشته سپرده گذاری در بانک روش معقول و مقرون به صرفه ای بود اما امروزه به دلیل تورم و مسائل اقتصادی سیاسی مختلفی که همواره بر جامعه حاکم است، مثل گذشته نیست و طرفداران کمتری دارد. اگر شما هم مایل هستید بدانید صندوق بخشی چیست و چگونه منجر به سودآوری بیشتر برای سرمایه گذاران می شود، با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

عملکرد صندوق بخشی چیست؟

صندوق بخشی به طور عمده دارایی خود را صرف یک صنعت خاص مثل فلزات سنگین، پتروشیمی، فرآورده های نفتی، املاک و مستغلات، سیمان و غیره می کند. زیرمجموعه صنایعی که صندوق بخشی روی آن سرمایه گذاری می کند مختلف و متفاوت است. صندوق بخشی یک صندوق تخصصی به حساب می آید که از انواع صندوق های مشترک و قابل معامله etf است. در این صندوق بیشتر دارایی صرف خرید سهام یک شرکت در صنایع مختلف می شود.

ترکیب دارایی صندوق بخشی شامل چه مواردی است؟

طبق قوانین این صندوق ها باید حداقل ۷۰ درصد از سرمایه صندوق را به خرید سهام شرکت های موجود در یک صنعت اختصاص بدهند. به علاوه حداکثر ۱۰ درصد از دارایی نیز می تواند به سهام سایر صنایع اختصاص پیدا کند. با توجه به این موضوع در ادامه مطلب به بررسی ریسک پذیری در این صندوق ها خواهیم پرداخت.

بازدهی صندوق های بخشی

امروزه تنوع صندوق های سرمایه گذاری موجب شده افراد با نگاه های مختلف؛ ریسک پذیری متفاوت و همچنین میزان سرمایه های مختلف بتوانند گزینه های انتخابی مناسبی برای سرمایه گذاری در بورس داشته باشند. هرکدام از انواع صندوق ها عملکرد متفاوتی دارند و روی بخشی از بازار سرمایه گذاری می کنند. بدین طریق می توانند بازدهی مطلوبی را برای سرمایه گذاران فراهم کنند. صندوق های بخشی نیز با هدف کسب سوددهی و بازدهی بالاتر ایجاد شده اند. عملکرد صندوق بخشی عکس صندوق سهامی است و بیشترین میزان دارایی در آن صندوق ها صرف خرید سهام شرکت در یک صنعت می شود.
در چرخه تجاری صنایع به سه دسته مختلف تقسیم بندی می شود

ریسک سرمایه گذاری در صندوق بخشی

هر نوع سرمایه گذاری چه در ایران و چه در سایر کشورها با ریسک همراه است. اما میزان ریسک آنها با یکدیگر متفاوت است. یک مثال واضح برای ریسک پایین صندوق با درآمد ثابت است که با سرمایه گذاری روی اوراق با درآمد ثابت، و سپرده های بانکی از ریسک پایینی برخوردار است. اما برخی دیگر از صندوق ها مثل صندوق اهرمی، صندوق سهامی یا صندوق جسورانه با ریسک بالاتری همراه هستند. چرا که وابستگی مستقیمی به شرایط رشد بازار دارند. اگر شاخص بازار با افت مواجه شود این صندوق ها نیز ضرر بیشتری می کنند. اما ریسک صندوق سرمایه گذاری بخشی چگونه است؟
موارد مهمی را در خصوص عملکرد صندوق های بخشی باید در نظر گرفت:

  • صندوق بخشی دارای سبد متنوعی نیست. طبق قوانین حاکم بر صندوق بخشی، باید حداقل ۷۰ درصد از دارایی کل صندوق به سهام موجود در شرکتهای یک صنعت اختصاص یابد.
  • نوسانات قیمتی بر صنایع می تواند بازدهی صندوق بخشی را تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است در شرایط اقتصادی به خصوصی بازار با افت قیمت یا افزایش قیمت مواجه شود و این امر تاثیر مستقیمی بر بازدهی صندوق بخشی می گذارد.

صندوق بخشی با دیگر صندوق ها چه تفاوتی دارند؟

هر صندوق با توجه به قوانین وضع شده خودش فعالیت می کند. بنابراین قانون برای هر صندوق شرایط خاصی را در نظر گرفته است. صندوق های بخشی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و طبق قانون باید عمده دارایی خود را در یک صنعت خاص سرمایه گذاری کنند. سبد دارایی صندوق بخشی از نوع فعال است، در حالی که به عنوان مثال صندوق های شاخصی دارای مدیریت نیمه فعال است.

گیف صندوق کاج نوویرا

صندوق سرمایه گذاری بخشی برای چه کسانی مناسب است؟

با توجه به اینکه صندوق بخشی روی یک صنعت به خصوص فعالیت می کند، برای کسانی که تمایل دارند به صورت تخصصی بر روی یک صنعت تمرکز کنند و از آینده آن صنعت نتایج مثبت و رشد زیادی را پیش بینی می کنید، می توانید با سرمایه گذاری در این صندوق به صورت تخصصی و متمرکز سرمایه گذاری کنید.
عملکرد این صندوق ها هم برای صنایع مفید است و هم نقدینگی برای توسعه این بازار را فراهم می کند.

سوالات متداول


جمع بندی

دانستیم که صندوق بخشی عمده دارایی خود را که حداقل ۷۰ درصد آن است، در یک صنعت به خصوص سرمایه گذاری می کند. در این روش با سرمایه گذاری تخصصی مواجه هستیم و افرادی که آینده یک صنعت را پیش بینی می کنند با سرمایه گذاری در این صندوق می توانند به بازدهی مناسبی برسند. برای کسب بازدهی مناسب لازم است نگاه بلند مدتی برای سرمایه گذاری داشته باشید تا بتوانید به سوددهی بالا برسید. صندوق بخشی عمده سرمایه خود را به یک صنعت و خرید سهام شرکت های مرتبط با آن اختصاص می دهد. این کار به رشد چرخه و نقدینگی مناسب در آن صنعت کمک می کند. به علاوه افرادی که در یک صنعت به خصوص فعال هستند و از آینده بازار آن آگاهی دارند به راحتی می توانند به سوددهی بالایی دسترسی پیدا کنند. معاملات در صندوق بخشی از نوع معامله یا ETF است.