021-79276000 info@noviraco.com

مجامع بورسی جلساتی هستند که با حضور مدیران و سهامداران شرکت تشکیل شده و در مورد مهمترین امور مربوط به شرکت مثل افزایش سرمایه یا تقسیم سود و صورتهای مالی تصمیم گیری می شود. این مجامع تاثیر بسیار مهمی بر قیمت سهام دارند به همین دلیل افرادی که در بورس فعالیت می کنند و مبادلاتی را در بورس انجام می دهند، باید با این مجامع و اتفاقاتی که در آنها رخ می دهد آشنا باشند. به همین دلیل در موضوع امروز سبدگردان نوویرا به این موضوع پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

مجمع بورسی چیست؟

مجمع بورس یک جلسه عمومی است که در آن مدیران ارشد و صاحبان سهام حضور دارند. این مجامع بورسی به چهار دسته کلی تقسیم می‌شوند.

  1. مجمع عمومی موسس
  2. مجمع عمومی عادی سالیانه
  3. مجمع عمومی فوق العاده
  4. مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده

تشکیل هر نوع مجمعی توسط  هیئت مدیره شرکت باید اعلام شود که این امر از طریق انتشار در روزنامه رسمی یا سایت کدال یا سایت خود شرکت به اطلاع سایرین می رسد. در این آگهی اطلاعات لازم در خصوص زمان و مکان تشکیل مجمع به اطلاع عموم خواهد رسید.

  • ۱- مجمع عمومی موسس

یکی از مجامع بورسی مهم که با حضور موسسین شرکت و سهامداران اولیه شرکت تشکیل می شود، مجمع عمومی موسس است. از اهداف اصلی این مجمع می توان به تشکیل یک شرکت سهامی عام اشاره کرد. به همین منظور این مجمع تلاش می کند تا وظایفی مثل انتخاب مدیران شرکت و بازرسان، بررسی نحوه پذیره نویسی، مبلغ کافی برای تشکیل و شرکت و اموری از این قبیل را انجام دهد.

این مجمع برای ثبت شرکت تشکیل می شود. اگر شرکت به ثبت برسد دیگر تشکیل نخواهد شد. در مراحل بعدی و برای بررسی وضعیت شرکت و صورت های مالی آن، مجمع عمومی عادی تشکیل خواهد شد و این وظایف را به عهده می گیرد.

از جمله موارد مهمی که در این مجمع صورت می پذیرد می توان به این موضوع اشاره کرد که تصمیمات این جلسه با رای دو سوم حاضرین مجمع به تصویب می رسد. در این مجمع حضور سهامدارانی که تعهد تامین حداقل نصف سرمایه شرکت را داده اند، الزامی است. اگر حضور افراد برای تشکیل مجمع به حد نصاب نرسد، این جلسه با حضور افرادی که حداقل یک سوم سرمایه شرکت را پذیرفته اند تشکیل خواهد شد. در نهایت تصمیماتی که در این جلسه اخذ می شود با رای اکثریت یعنی دو سوم جمعیت حاضر در جلسه به تصویب می رسد.

  • ۲- مجمع عمومی عادی سالیانه

این مجمع همانطور که از نام آن پیداست جلسه ای است که یک بار در سال و در زمان پایان سال مالی انجام می شود. این جلسه از جمله مهمترین جلسات انواع مجامع بورس است. چرا که برای تصمیم گیری در خصوص سود نقدی تقسیمی تصمیمات مهمی گرفته می شود. این جلسه با حضور سهامداران و مدیران شرکت تشکیل می شود. از جمله وظایف این مجمع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتخاب روزنامه کثیرالانتشار
  • انتخاب مدیران جدید و هیئت مدیره شرکت
  • انتخاب بازرسان برای سال مالی جدید
  • تصویب صورت های مالی شرکت
  • تصویب ترازنامه
  • تقسیم منافع
  • تعیین خط مشی شرکت و تصویب آن و هر اقدامی که به صلاح شرکت باشد.
  • و… .

از آنجائیکه این جلسات باید یکبار در سال تشکیل شود و سال مالی بسیاری از شرکت ها در اسفندماه است؛ قانون یک مهلت ۴ ماهه را برای برگزاری این مجمع در سال به شرکت ها داده است. بنابراین معمولا مجمع عمومی عادی سالیانه در ماه های اردیبهشت، خرداد و یا تیر برگزار می شود. و این سه ماه را فصل مجامع شرکت های بورسی می نامند.

در مورد سود شرکت و تقسیم سود آن در مجامع بورسی باید گفت لازم است در زمان تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه شما هم عضو سهامدار شرکت باشید تا بتوانید در سود شرکت سهیم باشید. بر طبق ماده ۹۰ قانون تجارت تقسیم سود بین سهامداران، پس از تصویب مجمع عمومی عادی جایز خواهد بود و تقسیم ده درصد از سود خالص بین سهامداران الزامی است. این نکته را در نظر بگیرید که شرکت ها همیشه سودده نیستند و گاهی تصمیم بر این می شود که سود را برای توسعه شرکت نگه دارند و آن را تقسیم نکنند. از طرفی تقسیم سود با افت قیمت یا افزایش قیمت سهام شرکت پس از بازگشایی رابطه دارد.

انواع مجامع شرکت های بورسی
  • ۳- مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده

این مجمع همان کارهایی را انجام می دهد که قرار است در مجمع عمومی عادی سالیانه انجام شود. تفاوت آن در این است که اگر موارد ضروری پیش بیاید که در حیطه صلاحیت مجمع عادی سالیانه باشد اما زمان آن در هنگام ۴ ماه پایان مالی نباشد، به جای مجمع سالیانه، مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده تشکیل می شود. مثلا اگر نیاز باشد هیئت مدیره جدید انتخاب شود و در خارج از بازه زمانی سالیانه باشد مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده برگزار خواهد شد.

در این جلسه لازم است بیش از نیمی از افرادی که سهامدار هستند و حق رای دارند حضور داشته باشند. اگر تعداد نفرات به حد نصاب نرسد، در دومین بار با هر تعداد از سهامداران مجمع برگزار خواهد شد. تصمیمات اخذ شده در این جلسات با رای نصف به علاوه یک حاضرین در مجمع به تصویب نهایی می رسد.

  • ۴- مجمع عمومی فوق العاده

در برخی از مواقع لازم است در خصوص روند فعالیت شرکت تصمیمات مهمی اخذ شود. مواردی مثل افزایش یا کاهش سرمایه، تغییر اساسنامه شرکت، تغییر سال مالی شرکت و غیره. این تصمیمات مهم که در صلاحیت مجمع عمومی عادی نیست باید توسط مجمع عمومی فوق العاده اخذ شود. بنابراین برای تشکیل این مجامع زمان خاصی تعیین نشده است.

برای تشکیل این مجمع لازم است نیمی از دارندگان سهام شرکت که حق رای دارند حتما در جلسه حضور داشته باشند. اگر در مرحله اول این تعداد به حد نصاب نرسد؛ در مرحله دوم با حضور بیش از یک سوم سهامداران، تشکیل خواهد شد. تصمیماتی که در این جلسه اخذ می شود، اگر با رای اکثریت دو سوم حاضرین در جلسه رو به رو شود، معتبر خواهد بود.

از جمله اقدامات مهم در مجمع عمومی فوق العاده:

  • تغییرات در اساسنامه شرکت
  • تغییر در سرمایه شرکت ( افزایش یا کاهش سرمایه)
  • انحلال شرکت قبل از موعد
  • انتشار اوراق قرضه
  • تصویب سهام ممتاز
  • تبدیل شرکت از سهامی عام به خاص
  • تبدیل سهام بی نام به  بانام و بالعکس
مجامع شرکت های بورسی

اطلاعیه زمان و مکان برگزاری مجامع

برای هر شرکت یک روزنامه کثیرالانتشار به عنوان روزنامه رسمی معین شده است. لازم است شرکت ها حداکثر ۴۰ روز و حداقل ۱۰ روز قبل از تشکیل مجامع اطلاعیه و آگهی دعوت مجمع را در روزنامه منتشر کنند. به علاوه آین آگهی در سایت کدال و سایت خود شرکت نیز باید منتشر شود. تا سهامداران از آن اطلاع پیدا کنند. به علاوه اطلاعات مهمی از شرکت مثل صورت های مالی، گزارش فعالیت هیئت مدیره شرکت یا زمانبندی پرداخت سود نقدی پیشنهادی و هر اطلاعاتی در این زمینه که شرکت منتشر می کند در سایت کدال قابل مشاهده است.

توقف نماد شرکت برای برگزاری مجامع

قبل از این که مجامع برگزار شوند نماد مربوط به آنها متوقف خواهند شد. معمولا این زمان ۲ روز کاری قبل از برگزاری مجمع خواهد بود.

اطلاع از تصمیمات اخذ شده در مجامع

اگر فردی به عنوان سهامدار شرکت نتوانست در مجمع حضور پیدا کند، می تواند از طریق سایت کدال https://codal.ir/  از اطلاعیه ها و تصمیمات مجمع در مورد سهم مورد نظر با خبر شود.

انواع مجامع شرکت های بورسی

سوالات متداول

جمع بندی

در این مطلب از نوویرا سعی کردیم انواع مجامع و تصمیماتی که در آنها اخذ می شود را بازگو کنیم. این مجامع با حضور سهامداران و افرادی که عضو هیئت مدیره شرکت هستند تشکیل شده و تصمیمات مهم اخذ شده در سایت کدال قابل انتشار خواهد بود.