021-79276000 info@noviraco.com

با توجه به نزدیک شدن به موعد عرضه مجدد گواهی سپرده کالایی پسته در بورس کالا، تیم تحلیل شرکت سبدگردان نوویرا در این گزارش به معرفی بازار پسته، جهت آشنایی بیشتر سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به این بازار پرداخته است.

پسته به لحاظ جایگاه تولید در جهان، تنوع و کیفیت بالای محصول و سهم بالا در صادرات غیرنفتی کشور، از اهمیت بالایی برخوردار است.

در حال حاضر، کشورهای ایران، آمریکا و ترکیه از بزرگترین تولیدکنندگان پسته هستند و بیش از ۹۰% سهم تولیدات جهانی پسته به این ۳ کشور اختصاص دارد و همچنین کشورهای آمریکا و ایران از بزرگترین صادرکنندگان و کشورهای ترکیه و آمریکا از بزرگترین مصرف‌کنندگان پسته در جهان به شمار می‌آیند.

علی‌رغم اختصاص جایگاه اول تولید پسته دنیا به آمریکا، کماکان ایران به لحاظ تنوع و کیفیت بالا و عیار بالای مغز آن، نقش مهمی در بازار این محصول ایفا می‌کند.

ارزش صادرات پسته ایران در سال ۱۴۰۱، ۴۰۵ میلیون دلار بوده و بزرگترین مقاصد صادراتی پسته در این سال، کشورهای روسیه، هند، عراق و امارات متحده عربی بوده‌اند.

نسبت ارزش دلاری صادرات پسته به ارزش صادرات سایر کالاها (بدون در نظر گرفتن صادرات پتروشیمی و میعانات گازی) درطی سال‌های اخیر به طور میانگین حدود ۵% و نسبت به صادرات بخش کشاورزی به طور میانگین حدود ۲۰% بوده است.

انتهای پیام/