021-79276000 info@noviraco.com

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت چیست؟

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت که اساسنامه و امیدنامه آن در تاریخ ۱۳۹۰/۰۳/۰۹ توسط هیأت‌مدیرۀ‌ سازمان بورس و اوراق بهادار تصویب شد، نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که همه افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند با سرمایه‌گذاری در آن بصورت دوره‌ای سود دریافت کنند. سیاست سوددهی صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت معمولا پرداخت سود بصورت یک ماهه یا سه ماهه است و چنانچه به غیر از این باشد، این موارد در امید نامه صندوق ذکر می‌شود. صندوق‌های با درآمد ثابت نسبت به دیگر صندوق‌ها ریسک کمتری دارند و میزان سود آن‌ها در مقایسه با دیگر انواع صندوق، کمتر است. بنابراین صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت را می‌توان به عنوان یکی از روش‌های مطمئن سرمایه‌ گذاری به حساب آورد. به عنوان مثال صندوق سرمایه گذاری زمرد نوویرا ذوب‌آهن یک صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت می‌باشد.

معرفی صندوق سرمایه گذاری زمرد نوویرا ذوب‌آهن

صندوق سرمایه گذاری زمرد نوویرا ذوب‌آهن با همکاری شرکت سبدگردان نوویرا و شرکت ذوب آهن اصفهان، موافقت اصولی تأسیس خود را در آذرماه سال ۱۳۹۷ از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت نمود. پذیره‌نویسی این صندوق از تاریخ ۲۳ شهریورماه سال ۱۳۹۸ به مدت ۱۰ روز انجام پذیرفت و در تاریخ ۱۳۹۸/۷/۱۷ با دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار (سبا) به عنوان صندوق سرمایه گذاری موضوع بند ٢٠ ماده ١ قانون بازار اوراق بهادار، فعالیت خود را با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیارد ریال آغاز نمود.

موضوع فعالیت این صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت نظیر اوراق منتشره توسط دولت و شرکت‌های دولتی، اسناد خزانه، گواهی سپرده منتشر شده توسط بانک‌ها و سایر اوراق با درآمد ثابت در چارچوب حد نصاب‌های اعلامی سازمان بورس و اوراق بهادار است تا از این طریق هدف صندوق که کسب حداقل نرخ بازده پیش‌بینی شده در امیدنامه صندوق (معادل ۱۸ درصد سود سالانه) و در کنار آن کسب مازاد سود با تحمل کمترین ریسک ممکن برای سرمایه گذاران صندوق محقق گردد.

صندوق سرمایه‌گذاری زمرد نوویرا ذوب‌آهن از نوع صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال بوده و به صورت ماهانه سود تقسیم می‌کند. این صندوق بدین جهت تاسیس شده است که امکان سرمایه‌گذاری کم ریسک برای افراد با سطح ریسک‌پذیری پایین (که به دنبال سرمایه‌گذاری مطمئن و با بازده ثابت هستند و در عین حال تمایل دارند نرخ سود ثابت دریافتی‌شان بالاتر از میانگین نرخ سود بانک‌ها باشد) فراهم گردد.

اطلاعات کلی صندوق (به تاریخ ۱۴۰۰/۰۷/۰۱):

ارکان صندوق
ترکیب سرمایه‌گذاران صندوق
اطلاعات کلی صندوق

نرخ بازده پرداختی صندوق سرمایه گذاری زمرد نوویرا ذوب آهن

طی مصوبه مجمع صندوق در مهرماه سال ۱۳۹۹، نرخ بازده سالانه پرداختی به دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری در پایان هر دوره یک ماهه که روز بیستم هر ماه می‌باشد، حداقل ۱۸% و حداکثر ۲۳% در نظر گرفته شده است. در ذیل روند نرخ بازده پرداخت شده به دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق از تاریخ شروع فعالیت آن آمده است که در ۹ دوره‌ی گذشته، ثبات نرخ بازده پرداختی به دارندگان واحد و پرداخت حداکثر نرخ بازدهی تعیین شده در ۶ دوره از دوره مذکور مشهود است به طوری که نرخ بازدهی متوسط پرداختی صندوق طی این مدت، نرخ قابل توجه ۲۲.۴% بوده است.

نمودار روند بازدهی صندوق زمرد

روند ارزش خالص دارایی‌های صندوق از ابتدای فعالیت

در ذیل روند ارزش خالص دارایی‌های صندوق از ابتدای فعالیت آن آمده است که روند افزایشی و رشد دارایی‌های صندوق زمرد نوویرا ذوب‌آهن از ابتدای سال ۱۴۰۰ مشهود است:

کل خالص ارزش دارایی‌ها

ترکیب دارایی‌های صندوق سرمایه گذاری زمرد نوویرا ذوب‌آهن

ترکیب دارایی‌های صندوق که بر اساس رعایت حد نصاب‌های مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار می‌باشد، به شرح ذیل است:

ترکیب دارایی های صندوق
ارزش دارایی ها

مزیت‌های رقابتی صندوق سرمایه گذاری زمرد نوویرا ذوب‌آهن

۱ بازدهی قابل توجه: صندوق سرمایه‌گذاری زمرد نوویرا ذوب‌آهن از زمان شروع فعالیت خود همواره در تلاش بوده است تا در زمینه کسب بازدهی جایگاه قابل‌توجه و در زمینه‌ی عملکرد، ثبات داشته باشد. میانگین نرخ بازدهی پرداختی به سرمایه‌گذاران در ۹ دوره‌ی اخیر این صندوق معادل ۲۲.۴% بوده است.

۲ بهره‌گیری از روش‌ها و ابزار نوین: صندوق سرمایه‌گذاری زمرد نوویرا ذوب‌آهن همواره به دنبال استفاده از جدیدترین و کاراترین روش‌ها و رویکردها جهت شناسایی بهترین موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در بازار می‌باشد. در این صندوق از طریق کدنویسی، فیلترها و الگوریتم‌هایی طراحی شده‌اند تا بهترین موقعیت‌های خرید و فروش دارایی‌ها، جهت کسب بالاترین سود و تحمیل کمترین میزان ریسک به صندوق، به صورت لحظه‌ای شناسایی ‌گردند.

۳ مدیریت ریسک: صندوق سرمایه گذاری زمرد نوویرا ذوب‌آهن به علت بهره‌گیری از دو رویکرد ذیل جهت مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت و سهام، دارای یکی از کمترین میزان ریسک در میان صندوق‌های مشابه می‌باشد:

  • جهت مدیریت ریسک اوراق با درآمد ثابت، در انتخاب اوراق جهت سرمایه‌گذاری، علاوه بر توجه به قیمت جهت کسب بیشترین بازده، دو عامل تنوع در تاریخ سررسید و نقدشوندگی بالا نیز در نظر گرفته می‌شوند تا در صورت بروز هرگونه نوسانات ناگهانی در کلیت بازار سرمایه و شرایط اقتصادی، به خصوص نرخ بهره، امکان تغییر ساختار سرمایه‌گذاری صندوق در کوتاه‌ترین زمان امکان‌پذیر باشد و در نتیجه کمترین ریسک متوجه سرمایه‌ی سرمایه‌گذاران گردد.
  • جهت مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری در سهام، به علت ماهیت پرریسک آن که می‌تواند ثبات بازدهی صندوق را دچار مشکل نماید، ضمن تلاش به منظور کاهش تخصیص دارایی به این دسته از سرمایه‌گذاری‌ها تا حد امکان (رعایت حداقل نصاب مقرر شده توسط سازمان بورس)، در این صندوق سعی می‌شود با استفاده از ابزاری مانند اوراق اختیار فروش تبعی، سهام مورد سرمایه‌گذاری به گونه‌ای در برابر ریسک کاهش ارزش آن بیمه گردد تا حداقل ارزش، در معرض ریسک قرار گیرد.

چطور می‌توانیم در صندوق سرمایه گذاری زمرد نوویرا ذوب‌آهن، سرمایه گذاری کنیم؟

فرآیند صدور و ابطال واحدهای صندوق سرمایه گذاری زمرد نوویرا ذوب‌آهن، به شرح ذیل است:

فرآیند صدور و ابطال صندوق زمرد نوویرا

انتهای مطلب/