021-79276000 info@noviraco.com

صندوق نیکوکاری از دیگر انواع صندوق های سرمایه گذاری بورسی است که درآمد حاصل از آن به صورت درآمد ثابت و بخشی هم به صورت سود پیش بینی شده است. در این صندوق ها همانطور که در اساسنامه و امیدنامه صندوق ذکر شده است، پول های جمع آوری شده صرف کارهایی میشود که سود آن صرف کارهای خیرخواهانه شود. اما فعالیت و عملکرد این صندوق ها چیزی ورای تصور همیشگی ماست چرا که ما با شنیدن اسم نیکوکاری به یاد امور خیریه و موسسات دولتی می افتیم یا جشن هایی که نیکوکارانه بوده و برای هدف جمع آوری پول برای مصارف خیریه است. اما صندوق نیکوکاری فرآیند سرمایه گذاری و نیکوکاری را با هم پیش میبرد. این صندوق نکات بسیار جالبی دارد که در این مطلب از سبدگردان نوویرا به آن خواهیم پرداخت.

نحوه عملکرد صندوق های سرمایه گذاری نیکوکاری

صندوق نیکوکاری در کنار حفظ اصل سرمایه عوایدی که به دست می آید را با نظارت کامل و مدیر اجرایی مورد تایید از سازمان بورس،  صرف نیازمندان واقعی جامعه می کند. تا پیش از این شاید اغلب ما حتی تصور اینکه سرمایه گذاری را در کنار امور خیرخواهانه قرار دهیم، برایمان دشوار بود. اما به لطف پیشرفت های صورت گرفته امروزه با وجود صندوق نیکوکاری این امکان فراهم شده است تا افراد هم منافع خودشان را در نظر بگیرند و هم بتوانند به مستضعفین جامعه خدمت کنند.

فرآیند صندوق سرمایه گذاری بدین شکل است که افراد مختلف پول های خود را در اختیار صندوق قرار می دهند و این پول های تجمیع شده توسط مدیر صندوق ، صرف سرمایه گذاری در اموری خواهد شد که بتواند به درآمد ثابت برسد و درصدی از آن هم صرف خرید و فروش اوراق یا سهامی شود که پیش بینی سوددهی از آن میشود. در این صندوق ها مدیران سرمایه گذاری تمام تلاش خود را می کنند تا به سود مطمئن و قابل قبولی دسترسی پیدا کنند. به همین جهت تلاش بر این است که با کاهش ریسک  سوددهی معقولی به دست آید. بدیهی است که بازدهی این صندوق ها مطمئن  است.

تعریف صندوق سرمایه گذاری نیکوکاری

صندوق های سرمایه گذاری نوعی روش غیر مستقیم سرمایه گذاری در بورس هستند. این صندوق ها پول و سرمایه افراد مختلف را با هم تجمیع کرده و پول تجمیع شده را صرف اموری می کنند که برای سرمایه گذاران سودآور باشد. صندوق های نیکوکاری علاوه بر اینکه باعث کسب سود می شوند، باعث می شوند که افراد سرمایه اصلی خودشان را حفظ کنند و سود به دست آمده نیز به نیازمندان واقعی خواهد رسید.

اینکه سود به دست آمده در کجا و برای چه مصارفی هزینه شود به طور کامل در اساسنامه و امیدنامه مرتبط با صندوق ذکر شده است. بنابراین همه چیز در خصوص عملکرد صندوق نیکوکارانه روشن و واضح بوده و به صورت هدفمند اجرا می شود. در هر صندوق مدیر صندوق مسئول اجرای تعهدات لازم است و باید به طور شفاف و واضح گزارش هایی را در طی دوره های زمانی مشخص شده در اساسنامه صندوق به اشتراک بگذارد. این اطلاعات در دید عموم مردم خواهد بود و از طریق سایت کارگزاری به اطلاع همگان خواهد رسید. به غیر از مدیر صندوق عوامل دیگری مثل متولی صندوق و حسابرس نیز بر حسن انجام کار نظارت دارند.

 اعمال خیرخواهانه مختلفی وجود دارد که می توان برای آنها هزینه کرد. مواردی از قبیل حمایت از دانشجویان یا بیماران خاص، کودکان بی سرپرست و بد سرپرست یا زندانیان جرائم مالی غیرعمد، فعالیت های ورزشی و …. بسیاری دیگر موارد از این دست.

لیست انواع صندوق های سرمایه گذاری در سایت فیپیران به نشانی https://fipiran.ir/ موجود است.

صندوق نیکوکاری

مزایای صندوق های نیکوکارانه چیست؟

مزایایی که صندوق های نیکوکاری در بردارد بسیار بیشتر از آن است که فکر می کنید. شاید برخی گمان کنند که اگر خودشان مستقیما دست به عمل زده و کاری را به صورت نیکوکارانه انجام دهند بهتر باشد. اما مزایایی که این روش دربردارد هم برای خود سرمایه گذار مفید است و هم برای اهداف نیکوکارانه.

با استفاده از صندوق های نیکوکارانه:

  • افراد با سرمایه کم هم می توانند مشارکت داشته باشند.
  • افراد می توانند اصل سرمایه را حفظ کنند و سود به دست آمده از آن را به اعمال خیرخواهانه اختصاص دهند.
  • افراد می توانند تعیین کنند که بخشی از سود به دست آمده صرف امور خیریه شود و مابقی سود به دست آمده به حساب خود سرمایه گذار واریز شود.
  • با تجمیع سرمایه افراد مختلف، اهداف نیکوکارانه پیشبرد بهتری خواهند داشت و اثر قابل توجهی را به جا می گذارند.
  • با توجه به جود انواع صندوق های سرمایه گذاری، می توان با مطالعه اساسنامه در صندوقی با امور خیرخواهانه دلخواه مشارکت کنند.
  • داشتن ساختار قانونمند برای استفاده از سود به دست آمده از صندوق
  • نظارت دقیق بر عملکرد صندوق های نیکوکاری و اطمینان از حسن انجام کار
  • امکان حفظ اصل سرمایه برای سرمایه گذار وجود دارد.

انواع روش های سرمایه گذاری در صندوق نیکوکاری

 سرمایه گذاران به چه طریقی می توانند سرمایه های خود را در صندوق نیکوکاری قرار دهند و در امور خیرخواهانه مشارکت داشته باشند؟

حالت های مختلفی برای بازدهی سرمایه گذاری در صندوق وجود دارد که به طور خلاصه و تفکیک شده این روش ها را عنوان می کنیم:

  1. امکان سرمایه گذاری بدین صورت که فرد سرمایه گذار می خواهد همه پولی را که در نظر دارد به صندوق ببخشد و از آن انتظار سودآوری نداشته باشد. این سرمایه گذار اصل پول و منافع آن را به صندوق می بخشد و انتظار دارد که در قبال آن امور خیرخواهانه به درستی صورت پذیرد.
  2. در این روش فرد سرمایه گذار می خواهد برای مدتی پول خود را به امور خیر اختصاص دهد و دوست دارد در زمان دلخواه اصل پول خود را از صندوق خارج کند. در این روش اصل پول برای سرمایه گذار حفظ می شود و سودی که از کارکرد آن بدست می آید به اموری که در اساسنامه صندوق ذکر شده است اختصاص پیدا می کند.
  3. در روش سوم شخص نیکوکار دلش می خواهد بخشی از سود سرمایه خود را به امور خیرخواهانه اختصاص دهد. یعنی در این روش درصدی از سود به دست آمده متعلق به سرمایه گذار است و درصدی هم به صندوق اختصاص دارد. در این حالت فرد هم سود می کند و هم در امور خیر مشارکت می کند.

سوالات متداول

جمع بندی

در این بحث به ریزه کاری های صندوق نیکوکارانه پرداخیتم. گفتیم که نحوه عملکرد صندوق نیکوکاری به چه صورتی است و ریسک سرمایه گذاری با توجه به اهداف صندوق بسیار پایین است. پولی که در این صندوق ها قرار می گیرد طبق اساسامه صندوق صرف اموری می شود که هم درآمد ثابت به همراه دارد و هم درآمد متغییر. بدین صورت در امور خیرخواهانه به صورت جمعی و در ابعاد بزرگ می توان مشارکت کرد. سرمایه گذاری در این صندوق ها با سرمایه کم نیز میسر است.