021-79276000 info@noviraco.com

سرمایه گذاری و نحوه سرمایه گذاری از جمله مباحث مهم این روزهای ایرانی هاست. با توجه به شرایط جامعه و افزایش نرخ تورم همه مردم به دنبال این هستند که بدانند از چه طریقی می توانند بهترین سرمایه گذاری را داشته باشند. با توجه به اینکه افراد می خواهند چه میزان پولی را پس انداز کنند،  از طرق مختلفی قادر به سرمایه گذاری هستند. اما راهی که می توان با سرمایه کم و زیاد، پس انداز و سرمایه گذاری کرد، استفاده از روش های غیر مستقیم سرمایه گذاری در بورس یعنی صندوق است. واضح است که همه مردم توانایی خرید ملک را ندارند. در این شرایط با هر میزان سرمایه ای که دارند می توانند در صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان مشارکت داشته باشند و سرمایه گذاری کنند. کسب سود و بازدهی متناسب با پولی که سرمایه گذاری می شود امر بسیار مهمی است که مدیران صندوق های سرمایه گذاری در تلاش برای اجرای آن در عمل هستند. در این بحث از سبدگردان نوویرا به توضیح درباره صندوق های زمین و ساختمان می پردازیم. با ما در ادامه همراه باشید.

صندوق زمین و ساختمان چیست؟

هر صندوق سرمایه گذاری استراتژی مربوط به خود را دارد و بر طبق اساسنامه و امیدنامه مربوطه تنظیم شده است. در صندوق زمین و ساختمان هدف اصلی جمع آوری سرمایه مورد نیاز برای ساخت و ساز است که با فروش و کسب سود حاصل از آن همه اقشار جامعه با هزینه کم یا زیاد بتوانند از سود آن بهره ببرند.

در صندوق های زمین و ساختمان پول افراد مختلف جمع آوری شده و بر روی ساخت یک پروژه تمرکز می شود. پروژه با پول صندوق ساخته می شود و در نهایت بعد از ساخت و ساز به فروش می رسد. هرچه در این راه سود به دست آید به اندازه سهم هر سرمایه گذار تقسیم می گردد. بدین ترتیب همه اقشار جامعه می‌توانند با عواید حاصل از ملک و املاک سود ببرند.

تفاوت صندوق املاک و مستغلات با صندوق زمین و ساختمان چیست؟

ما در مقاله قبلی در خصوص صندوق املاک و مستغلات توضیح داده ایم. گفتیم که در صندوق املاک سرمایه گذاری روی املاک ساخته شده انجام می شود. با پول صندوق ملک های مختلف خرید و فروش و اجاره داده می شود و سود آن به سرمایه گذار می رسد. اما در صندوق زمین و ساختمان، پروژه ای با پول جمع آوری شده صندوق ایجاد و ساخته می شود. بنابراین سود حاصل از صندوق زمین و ساختمان از از ساخت و ساز به دست می آید.

اولین صندوق زمین و ساختمان در سال ۱۳۸۸ پذیره نویسی شد. هم اکنون لیست انواع صندوق های زمین و ساختمان را می توانید در سایت فیپیران به آدرس www.fipiran.ir مشاهده کنید.  با ورود به سایت مشخصات صندوق مورد نظر را جستجو کنید و اطلاعات، مشخصات و بازدهی آن را ببینید. در صندوق های زمین و ساختمان افراد با سرمایه های مختلف مشارکت کرده و در سود و زیان صندوق شریک هستند.

نحوه عملکرد صندوق زمین و ساختمان

مراحل فعالیت صندوق زمین و ساختمان با جمع آوری مبالغ سرمایه آغاز شده و با ساخت و ساز ادامه می یابد. بعد از ساخت و اتمام پروژه، واحدهای ساختمانی به فروش رفته و سود حاصل از آن بین سرمایه گذاران تقسیم می گردد. در این بی بعد از ساخت و ساز سرمایه گذاران خودشان می توانند برای خرید واحدهای ساخته شده اقدام کنند. هیچ محدودیتی برای فروش واحدها وجود ندارد.

  • جمع آوری وجوه سرمایه گذاران
  • آغاز به کار ساخت و ساز پروژه
  • اتمام ساخت و ساز و فروش واحدهای ساخته شده
  • محاسبه و تقسیم سود بین سهامداران

ارکان صندوق زمین و ساختمان چه کسانی هستند؟

مدیریت هر صندوق با افراد مختلفی است که به عنوان هیئت مدیره، مدیر صندوق، مدیر ساخت فعالیت می کنند. به علاوه ارکان نظارتی نیز برای اجرای درست پروژه فعالیت دارند. مثل ناظر صندوق، متولی صندوق، حسابرس و ارکان تضمین کننده مثل بازارگردان و متعهد پذیره نویسی صندوق. هر کدام از افراد نام برده شده در جهت اجرای صحیح فرآیند صندوق طبق اساسنامه در طول روند پروژه فعالیت می کنند. به علاوه موارد ذکر شده مجمع صندوق نیز برای اتخاذ تصمیم های مهم برگزار می شود. در مجمع صندوق موارد مهمی مثل تصویب اسناد مزایده پیش فروش واحدهای ساختمان تصمیم گیری می‌شود.

مزایای صندوق زمین و ساختمان چیست؟

با وجود صندوق های زمین و ساختمان امکانی برای افراد فراهم شده است تا بتوانند با سرمایه های کم و زیادی که دارند روی املاک سرمایه گذاری کنند. بنابراین:

  • امکان سرمایه گذاری با مبالغ پایین برای افراد وجود دارد.
  • سرمایه گذاری در ملک حتی با مبالغ پایین تر از یک واحد ساختمانی
  • سرمایه افراد در مقابل افزایش قیمت بازار در زمین و ساختمان حفظ می شود.
  • امکان برخورداری از معافیت مالیاتی
  • ریسک سرمایه گذاری پایین
  • شفاف بودن عملکرد صندوق با توجه به ارائه گزارش های دوره ای مختلف در طی اجرای پروژه
  • وجود بازارگردان در صندوق زمین و ساختمان
  • معامله در بازار فرابورس و نقدینگی بالا
صندوق زمین و ساختمان

معایب صندوق زمین و ساختمان چیست؟

بالاتر به این موضوع اشاره کردیم که افراد در سود و زیان صندوق مشارکت می کنند. یعنی در صورتی که میخواهید در صندوق زمین و ساختمان مشارکت کنید باید کمی ریسک پذیر باشید و ریسک های احتمالی را هم در نظر بگیرید. مواردی مثل

  • ریسک کاهش ارزش دارایی صندوق
  • ریسک افزایش هزینه های برآورد شده ساخت و ساز
  • ریسک عدم اتمام پروژه در زمان مقرر
  • ریسک کاهش قیمت بازار روی واحدهای سرمایه گذاری شده

در نتیجه با توجه به شرایط موجود باید تصمیم گیری کنید و بتوانید سرمایه خودتان را در صندوقی قرار دهید که با روحیات و شرایط شما سازگار باشد. قبل از هر نوع سرمایه گذاری به همه جوانب خوب فکر کنید. اگر توانستید ریسک های ناشی از سرمایه گذاری را بپذیرید می توانید انتظار بازدهی نسبتا بالاتر را هم داشته باشید. در غیر این صورت باید در صندوق هایی مثل صندوق با درآمد ثابت مشارکت کنید که نیاز به ریسک بالایی ندارد.

برای خرید واحدهای صندوق زمین و ساختمان باید از چه طریقی اقدام کنیم؟

برای خرید واحدهای صندوق باید کد بورسی داشته باشید. کد بورسی را می توانید از طریق کارگزاری نیز دریافت کنید. با داشتن این کد و مراجعه به سامانه معاملات آنلاین واحدهای دلخواه خود را می توانید تهیه کنید. اگر نمیدانستید که خودتان مستقیم چه واحدی را خریداری کنید،  از طریق کارگزاری مربوطه به راحتی می توانید اقدام کرده و مشاوره بگیرید.

سوالات متداول

جمع بندی

در این بحث به موضوع صندوق زمین و ساختمان پرداختیم و ویژگی ها و مزایا و معایب آ را بازگو کردیم. صندوق زمین و ساختیم راهی است برای سرمایه گذاری با مبالغ مختلف. به طور مثال اگر فردی سرمایه کمی دارد و دلش می خواهد از بازار زمین و ملک بهره ببرد، بهترین راه استفاده از صندوق زمین و ساختمان است. این صندوق با صندوق املاک در نوع زمین های خریداری شده و نحوه عملکرد متفاوت است. در صندوق املاک بر روی خرید و رهن و اجاره ساختمان های مختلف سرمایه گذاری می شود. اما در صندوق زمین و ساختمان پروژه از ابتدا ساخته می شود و سود حاصل از فروش واحدهای آن به سرمایه گذار می رسد.