021-79276000 info@noviraco.com

سایت مدیریت فناوری بورس تهران یکی از سایت های بسیار پرکاربرد برای کسانی است که در بازار سرمایه فعالیت می کنند. افراد برای تحلیل کردن و رصد بازار سرمایه نیاز دارند که برخی ابزارهای مهم مثل سایت https://tsetmc.com/ را بررسی کنند.
ما در این مطلب از سبدگردان نوویرا سعی میکنیم جزئیات و بخش های مهم این سایت را بررسی کنیم.

سایت بورس tsetmc چه سایتی است؟

شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در بین سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه به نام tsetmc شناخته شده است. این سایت یک مرجع اصلی برای اطلاع از قیمت لحظه ای معاملات در روز است و افراد اطلاعات ضروری مورد نیازشان را این سایت برداشت می کنند. به همین دلیل تابلوخوانی و پی بردن به ساختار سایت مدیریت فناوری بورس بسیار ضروری و با اهمیت است. با ورود به سایت tsetmc با برخی از اطلاعات جامع وضعیت بازار بورس مواجه می شوید که این اطلاعات شامل وضعیت نوسان بازار و همچنین شاخص‌های مختلف و حجم معاملات بازارهای بورس و فرابورس را مشاهده خواهید کرد.


اگر به تازگی وارد دنیای بورس شده اید، برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

آموزش سایت مدیریت فناوری بورس

آموزش ابزارهای مهم در نوار بالایی سایت tsetmc

ابزارها و امکانات بسیاری در این سایت وجود دارد که با انتخاب هر قسمت به این اطلاعات دست پیدا می کنید.

آموزش سایت بورس

دیده بان بازار

برای فعالان بازار سرمایه این بخش از مهمترین و پرکاربردترین بخش های سایت است. این صفحه امکان نمایش معاملات و خرید و فروش در معاملات و و ساخت سبد سهام ارائه می شود. همچنین بر اساس صنعت، نمادهای بازار لیست شده و اطلاعات هر نماد به صورت لحظه ای به روز می شود.امکان تغییر چیدمان و ساخت سبد سهام نیز وجود دارد.
سومین نماد در کنار نماد خانه تنظیماتی است که از طریق آن می توانید صفحه را شخصی سازی کنید. تغییراتی مثل سرعت بروزرسانی، نحوه نمایش نمادها، گروه بندی صنعت، نحوه نمایش اعداد انواع اوراق بهادار و اطلاعات تکمیلی و گروه انتخابی برای نمایش را می توان شخصی سازی کرد.

دیده بان بازار.

نقشه بازار

در قسمت نقشه بازار همه معاملاتی که در طول روز در بورس انجام گرفته است قابل نمایش است. ابعاد هر کدام بر اساس ارزش معاملات در روز است و همچنین رنگ هر کدام بر طبق میزان بازدهی هر نماد شخص می شود. مثلا رنگ سبز برای نوسان نمادهای بیشتر از ۵ درصد بازدهی است. همچنین رنگ قرمز نشان دهنده بازده کمتر از منفی ۵ درصد است.

نقشه بازار

جستجوی نماد

اگر به دنبال نماد خاصی می گردید این قسمت به شما کمک می کند. در قسمت قابل جستجو نماد مورد نظر را پیدا کرده و مستقیما می‌توانید به صفحه معاملات آن نماد بروید و آمار و اطلاعات مهم نماد مذکور را مشاهده کنید.

جستجوی نماد

آموزش تابلو معاملاتی سهم در سایت tsetmc

در صفحه مرتبط با هر سهم اعداد و ارقامی مشاهده می کنید که در نگاه اول ممکن است کمی مبهم به نظر برسد. بنابراین با آگاهی از اینکه هر کدام از این موارد گویای چه مفهومی هستند، بهتر می توانید ابهاماتی که در ذهنتان دارید را برطرف کنید:

آموزش تابلو معاملاتی سهم نهال نوویرا در سایت tsetmc

  • اطلاعات قیمتی سهم
  • اطلاعات بازه‌ای قیمت سهم
  • اطلاعات بنیادی سهم
  • اطلاعات حقیقی و حقوقی دارندگان سهم
  • نمودار قیمت و حجم مورد معامله سهم
  • نهادهای هم‌گروه صنعت
  • اطلاعیه و مشاهده اطلاعات دقیق در کدال
  • سابقه معاملات سهم

اطلاعات قیمتی سهم

در این قسمت ۱۰ آیتم وجود دارد که هر کدام معنای خاص خود را دارند:

اطلاعات قیمتی سهم


اولین قیمت: اولین قیمتی که هر سهم در شروع معاملات تجربه می کند.
قیمت پایانی: میانگین وزنی قیمت های معامله شده یک سهم در یک روز اصطلاحا قیمت پایانی گفته می شود. تعیین این قیمت توسط یک فرمول و از سوی سازمان بورس انجام می گیرد.
قیمت آخرین معامله: از نام این کلمه پیداست که به قیمت آخرین معامله در هر روز اشاره دارد.
قیمت دیروز: قیمت پایانی روز قبل، قیمت دیروز است.
دامنه نوسان: در بازار بورس و فرابورس به طور متداول، دامنه نوسان اوراق بدهی و مشتقه حداکثر ۵ درصد است. اما دامنه نوسان روزانه قیمت در همه نماد ها مثبت منفی ۷ درصد است. همچنین دامنه نوسان صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله ETF 10 درصد است. در حالی که شرایط برای بازار پایه فرابورس متفاوت است.
تعداد معاملات: تعداد معاملات در بورس تعداد دفعاتی است که معامله و خرید و فروش سهم در یک نماد انجام پذیرفته است.
حجم معاملات: تعداد سهام خرید و فروش شده در یک بازه زمانی خاص، حجم معاملات گفته می شود. البته که برای سنجش حجم معاملات باید بازه زمانی در نظر گرفت مثل بازه روزانه یا هفتگی و ماهانه. هر تعداد معامله ای که در یک روز انجام می پذیرد، نشان دهنده حجم معاملات در آن روز است.
ارزش معاملات: ارزش معامله هایی که انجام می پذیرد از طریق یک فرمول محاسبه می شود. حجم معاملات ضربدر قیمت پایانی. ( حرف B مخفف میلیارد، حرف M مخفف میلیون).
ارزش بازار: کل سهام شرکت ضربدر قیمت پایانی، ارزش بازار را نشان می دهد.
آخرین اطلاعات قیمت: در تابلو معاملاتی قیمت هر سهم به صورت لحظه ای نمایش داده می شود.
وضعیت نماد: در حالت کلی برای هر نماد چهار وضعیت وجود دارد: مجاز، ممنوع، مجاز محفوظ، ممنوع متوقف. هرکدام از این چهار نماد نشان دهنده وضعیت خاصی است که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت.

وضعیت نماد

مجاز: یعنی سهم باز است و برای انجام معاملات هیچگونه مشکلی وجود ندارد.
مجاز محفوظ: در این حالت سفارش گیری انجام می شود اما معامله ای صورت نمی گیرد. این حالت قبل از باز شدن نماد ایجاد می شود.
ممنوع: در این حالت سفارش گیری و معامله انجام نمی شود. احتمال دارد نماد مورد نظر در روزهای آینده باز شود.
ممنوع متوقف: در این حالت نماد به طور کلی بسته شده است و تا زمانی که ناظر پیغامی مبنی بر بازگشایی آن ندهد، معاملات این نماد همچنان ممنوع خواهد بود.

اطلاعات بازه‌ای قیمت سهم

مواردی که در این جدول می بینید را در زیر شرح می دهیم:

اطلاعات بازه‌ای قیمت سهم


بازه روز: بازه روز به قیمت سهم اشاره دارد. این قسمت دو عدد را نشان می دهد. عدد سمت راست بالاترین قیمت سهم در طول روز و عدد سمت چپ پایین ترین قیمت مربوط به سهم ذکر می شود.
قیمت مجاز: قیمت مجاز بالاترین و پایین ترین قیمتی است که هر سهم می تواند در یک روز معاملاتی داشته باشد.
بازه هفته : بالاترین و پایین ترین قیمت سهم که در طول هفته تجربه می کند.
بازه سال: بالاترین و پایین ترین قیمت سهم در بازه یک ساله است.
تعداد واحد: به تعداد سهم های شرکت اشاره دارد.
حجم مبنا: برای مورد معامله قرار گرفتن یک سهم باید به اندازه حجم مبنا معامله شود. یعنی حداقل حجمی که باید معامله شود تا سهم بتواند در بازه حداقل و حداکثری قیمت خودش حرکت داشته باشد.
سهام شناور: سهام شناور بخشی از سهام شرکت است که دارندگان آن تمایل به واگذاری سهام خود دارند. یعنی به جز سهام عمده سهامداران هر سهامی که از شرکت باقی می ماند سهام شناور است.
میانگین حجم ماده میانگین حجم معاملات انجام شده در یک ماه است.

اطلاعات بنیادی هر سهم

اطلاعات بنیادی با علامتهای اختصاری نمایش داده می شود. این علامت ها به مفاهیم خاصی اشاره می کنند:
EPS: سود به ازای هر سهم EPS است. یعنی سود سهام یک شرکت هرچقدر که باشد اگر به تعداد سهام آن شرکت تقسیم شود، معادل سود هر سهم به دست می آید که به آن EPS می گویند.
P/E: این عدد دوره بازگشت اصل سرمایه را نشان می دهد. برای بدست آوردن آن باید قیمت سهم بر EPS تقسیم شود.
P/E گروه: میانگین P/E همه سهم های هم گروه با سهم مورد نظر ما را نشان می دهد.
P/S: هرچه فروش بیشتر باشد، شرکت رشد بیشتری خواهد کرد. P/S نسبت قیمت هر سهم به فروش آن است.

اطلاعات حقیقی و حقوقی دارندگان سهم

اطلاعات حقیقی و حقوقی دارندگان سهم

در این جدول با اعدادی روبه رو هستیم که حجم و تعداد خرید و فروش حقیقی و حقوقی را نشان می دهد. حجم میزان خرید و فروش در یک روز معاملاتی است و تعداد، به نفرات حقیقی و حقوقی اشاره دارد که در حال معامله هستند.
پایین این جدول فیلترهایی دارد که با اعمال آنها می توانید جدول را برای خودتان شخصی سازی کنید. شما می توانید داده های مورد نظرتان را مشاهده کنید و هرچه که لازم ندارید را فیلتر کنید تا نمایش ندهد.

نمودار قیمت و حجم مورد معامله هر سهم

در سمت چپ صفحه یک نمودار کندلی قرار دارد که در لحظه سهم را نشان می‌دهد.

عرضه و تقاضا سهم از نظر تعداد و حجم

در قسمت پایین سمت راست صفحه جدولی را می بینید که تعداد و حجم خرید و فروش سهم را نشان می دهد. این نمودار اولین و بالاترین جایگاه و بیشترین قیمت خرید و فروش را در لحظه نشان می دهد.
به علاوه تعداد نفراتی که در آن لحظه می خواهند خرید و فروش خود را اعمال کنند نیز قابل مشاهده هستند. در قیمت های برابر، هر سفارشی که زودتر ثبت شود در ابتدای صف قیمت قرار می گیرد.

نمادهای همگروه صنعت

شرکت ها و نهادهای مختلف بر اساس حوزه ای که در آن فعالیت می‌کنند به دسته‌ها و گروه‌های مختلفی تقسیم بندی شده اند؛ که در حال حاضر ۴۹ گروه در بورس وجود دارد. نماد شرکت هایی که در یک صنعت فعال هستند در این جدول نمایش داده می شود.

نمادهای همگروه صنعت با نهال نوویرا

بخش اطلاعیه ها در کدال

در این قسمت آخرین اطلاعیه ها و اخبار در سایت کدال مربوط به شرکت ها نمایش داده می شود. سامانه کدال بورس سامانه جامع اطلاع‌رسانی عرضه‌کنندگان به نشانی www.codal.ir است که اطلاعات و گزارش‌های مالی شرکت‌های بورسی را جمع‌آوری و منتشر می‌کند.

بخش سابقه معاملات سهم

سابقه معاملاتی سهم که در روز های متوالی انجام گرفته و همه اطلاعات معاملاتی را نشان می دهد مثل قیمت پایانی، درصد تغییر نسبت به قیمت پایانی روز و غیره.

آموزش نوار ابزار بالایی تابلو معاملات یک نماد در سایت TSETMC

گزینه های مختلفی در این قسمت وجود دارد که به شرح هر یک خواهیم پرداخت:

آموزش نوار ابزار بالایی تابلو معاملات یک نماد در سایت TSETMC

پیام ناظر: آخرین پیام های ناظر در این قسمت قابل مشاهده است که برای اطلاع از توقف و بازگشایی نماد می توانید استفاده کنید علت و زمان بازگشایی یا توقف نیز در این قسمت قابل مشاهده است.
آگهی مجمع: جهت اطلاع از آخرین آگهی‌های مربوط به مجامع
تغییر وضعیت: گزارش وضعیت مجاز، متوقف و ممنوع سهام در ساعات مختلف روز
شناسه: اطلاعات دقیق‌ درباره نماد مانند کد ۱۲ رقمی نماد، نام لاتین نماد و نام شرکت و…
معرفی: نمایش اطلاعات کلی شرکت همچون آدرس و نوع فعالیت
سود و زیان: سود و زیان مانند درآمد عملیاتی، سود ناخالص، هزینه‌های مالی و…
آمارها: مقایسه شرکت‌ها از لحاظ آمار و ارقام
پورتفوی: نمایش پرتفوی سرمایه‌گذاری شرکت در گروه‌های مختلف
تصمیمات مجمع: نمایش اطلاعات مرتبط با مجمع
تولید و فروش: محصولات تولید شده توسط شرکت

ریز معاملات در سایت tsetmc

در صفحه معاملات سایت tsetmc می توانید به اطلاعات بسیار بیشتری دست پیدا کنید. در قسمت ریز معاملات اطلاعات مهمی وجود دارد مثل تعدیلهای قیمتی، روند افزایش سرمایه شرکت، ریز معاملات به تفکیک و همه معاملاتی که در هر لحظه از روز انجام می پذیرد، و حجم و قیمت معاملات را مشاهده کنید.

بخش فرابورس ایران در سایت tsetmc

علاوه بر موارد گفته شده از نوار ابزار بالایی سایت می توانید به این بخش وارد شوید. در قسمت شرکت های کوچک و متوسط اطلاعاتی برای نمایش وجود دارد. در بازار SME و همچنین تابلوهای رشد و دانش بنیان، شرکت های کوچک و متوسط این فرصت را پیدا می کنند که رشد داشته باشند و برای تامین مالی و تجاری سازی طرح هایشان فرصت داشته باشند. این شرکت ها به تدریج می توانند آمادگی لازم برای حضور در بازارهای بزرگتر و همچنین عرضه عمومی سهام را داشته باشند.

بخش بازار پایه

بازار پایه فرابورس ایران دارای سه بازار زرد و نارنجی و قرمز است. شرکت های سهامی عام که در سازمان بورس به ثبت رسیده اند، اگر در بورس یا فرابورس پذیرش نشوند باید درخواست درج در بازار پایه فرابورس را ابلاغ کنند.

نمایش فهرست سایت tsetmc

نمایش فهرست یکی دیگر از بخش های پرکاربرد در این سایت است که اطلاعات مهمی را از بازار به کاربران می دهد.
مثل پیغام های ناظر بازار، تغییر سهام سهامداران عمده، سهامداران فعال در هر نماد، گروه های صنعت مقایسه شرکت ها

سوالات متداول

جمع بندی

سایت tsetmc سایت رسمی و مرجع اصلی بورس است که کاربران می توانند اطلاعات لازم را از این سایت برداشت کنند. همه اطلاعاتی که در خصوص معاملات نیاز است مثل قیمت سهام میزان حجم معاملات انجام شده در روز، ریز معاملات ، تابلو معاملات یک نماد، نهادهای هم گروه در صنعت و بسیاری اطلاعات کلی و جزئی دیگر در این سایت قابل دسترسی است. ما در این مطلب سعی کردیم نوار ابزارهای مختلف این سایت را به شما آموزش دهیم تا برای استفاده از سایت بورس مشکلی نداشته باشید. با این حال باید بدانید که آموزش استفاده از امکانات سایت در خود سایت هم موجود است و شما از قسمت راهنما در منوی سایت می توانید به موارد دلخواه خودتان دسترسی داشته باشید.

آموزش امکانات tsetmc سایت