021-79276000 info@noviraco.com

مطابق آخرین آمار بانک مرکزی، رشد تجمعی نقدینگی تا پایان تیرماه سال جاری نسبت به اسفند ۱۴۰۱ برابر ۵.۶% بوده‌ است. با توجه به سیاست‌ بانک مرکزی در راستای کنترل رشد مقداری ترازنامه بانک‌ها و مدیریت خلق پول بانکی، به نظر می‌رسد محتمل‌ترین سناریو برای رشد نقدینگی تا پایان سال جاری در مرتبه ۳۰% باشد. در واقع با توجه به آمار اخیر چنانچه از مردادماه نقدینگی به طور متوسط ماهانه ۳% رشد نماید تا انتهای سال شاهد رشد ۲۹.۵% این متغیر خواهیم بود.

مطابق محاسبات ما در گروه نوویرا، یک برآورد منطقی از نرخ ارز تعادلی بر مبنای نقدینگی می‌تواند در چارچوب مدل‌های سری زمانی تغییر رژیم (متناظر دو رژیم وفور درآمد ارزی و تنگنای ارزی) صورت گیرد، چرا که در غیر اینصورت صرفا با تقسیم نقدینگی بر دلار و فرض همگرایی به یک میانگین بلندمدت، شاهد بایاس احتمالی در نرخ برآوردی ارز خواهیم بود زیرا یک متغیر ثابت که در واقع نماینده عوامل ناشناخته باشد را نادیده انگاشته‌ایم. با در نظر گرفتن مفروضات فوق نرخ تعادلی ارز پایان سال ۱۴۰۲ تقریبا ۵۵۷,۸۸۷ ریال برآورد می‌گردد.

دقت کنیم که تقاضای ارز را می‌توان به سه مولفه تقاضای مصرفی، تقاضای خروج سرمایه و تقاضای سفته‌بازی تقسیم نمود، چنانچه هر یک از این سه مولفه تقاضای ارز، دچار تغییر گردد، شاهد ایجاد شکاف میان نرخ ارز تعادلی و نرخ بازار خواهیم بود.

همانگونه که مشاهده می‌گردد مطابق نمودار فاصله میان نرخ تعادلی و نرخ بازار (به خصوص در زمان‌های جهش ارزی) گاهی از ۴۰% نیز فراتر رفته‌است، در نتیجه در برآورد نرخ ارز تا پایان سال جاری این نکته را نیز باید در نظر داشت که بسته به تغییر هر یک از مولفه‌های تقاضا، شاهد فاصله قابل توجه نرخ بازار از نرخ تعادلی خواهیم بود.

انتهای پیام/