021-79276000 info@noviraco.com

دومین نشست مجمع ملی حامیان زعفران ایران به منظور بررسی زنجیره ارزش زعفران و حمایت قیمت زعفران توسط بازار سرمایه، در محل مجلس شورای اسلامی برگزار گردید. این نشست به میزبانی دکتر محسن زنگنه، نماینده مردم شهرستان‌های تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه و سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و با حضور جمعی از مدیران وزارت جهاد کشاورزی، نمایندگان انبارهای بورس زعفران و فعالان زنجیره ارزش زعفران شکل گرفت. در پایان این نشست مدیران انبارهای بورس و نمایندگان صندوق های سرمایه‌گذاری بر حمایت بازار سرمایه از زنجیره زعفران تأکید کردند و مقرر شد بسته‌های حمایتی از فعالین حوزه بورس کالا نیز در اولین فرصت مصوب و اعلام گردد.

برخی از مصوبات دومین مجمع ملی حامیان زعفران ایران که در دستور کار قرار گرفت شامل موارد ذیل می‌باشد:

  1. خرید حمایتی زعفران نگین با قیمت حداقل ۲۰۵،۰۰۰ ریال به ازای هر گرم از روز شنبه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۰؛ شایان ذکر است محصولاتی که ارزش صادراتی بالاتری نسبت به سایر محصولات داشته باشند با قیمت‌های بالاتری نیز خریداری می‌شوند.
  2. قول مؤکد دکتر زنگنه و دکتر فلاح جهت پیگیری و اجرایی کردن توثیق گواهی سپرده‌ها در کلیه بانک‌های کشور؛ که در حال حاضر فقط بدنه کارشناسی بانک کشاورزی، این مهم را در دستور کار قرار داده است.
  3. ایجاد انبار ۵۰۰ تنی بورس کالا جهت انبارداری یک سال زعفران تولیدی و تعیین نرخ جهانی آن بدون دخالت سلیقه صادرکننده (هم‌اکنون این امر در کشورهایی مانند اسپانیا و یونان اجرایی می‌شود).
  4. قول پیگیری و ایجاد کد آیسیک (ISIC) برای فرآیند استحصال کروسین (Extraction of Crocin in Saffron) در زنجیره ارزش افزوده زعفران توسط آقای دکتر زینلی رئیس میز زعفران در وزارت جهاد کشاورزی
  5. تعیین ۳ عضو اصلی در خصوص پیگیری‌های ماهیانه مصوبات این کمیسیون
  6. شفافیت کامل در خصوص لیست افرادی که ۱،۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ۸% را دریافت کرده‌اند.
  7. حمایت از سپرده‌های کالایی زعفران توسط صندوق‌های توسعه و تثبیت بازار سرمایه
  8. حمایت شرکت‌های سبدگردان ‌و صندوق‌های سرمایه‌گذاری از گواهی سپرده
  9. هم‌راستا شدن بورس کالا (قراردادهای آتی) با افزایش قیمت زعفران و برداشتن محدودیت‌های معاملاتی این محصول
  10. راه‌اندازی تالار صادراتی زعفران در بورس کالا و معاملات ارزی
  11. افزایش پایه صادراتی زعفران به ۳،۰۰۰ دلار در بازه زمانی حداکثر شش ماهه

انتهای پیام/

دومین مجمع ملی حامیان زعفران ایران